Flexibilitet med kvalitet möter behovet av yrkeslärare

På Högskolan i Skövde utbildar sig yrkesmänniskor från olika områden till yrkeslärare. Studenternas olika bakgrund ställer krav på Högskolan som ska ge en flexibel och högkvalitativ utbildning. Och yrkeslärare behövs, enligt SACO är det ett bristyrke.

Under de kommande fem åren kommer det vara brist på yrkeslärare i Sverige. Enligt en rapport från SACO beror bristen dels på stora pensionsavgångar bland verksamma yrkeslärare, dels har personer som skulle kunna bli yrkeslärare tillgång till en arbetsmarknad utanför utbildningssektorn.

Högskolan i Skövde startade höstterminen 2011 Yrkeslärarprogrammet enligt den nya examensordningen. Studenterna som går utbildningen har olika kompetenser och kommer från skilda yrkesmiljöer vilket ger en spännande dynamik i utbildningen. Några kombinerar sina studier med ett arbete som lärare.

– Variationen bland studenterna ställer krav även på oss lärare. Vi måste vara flexibla utan att kompromissa med utbildningens kvalitet, säger Susanna Nilsson Jacobsson som är ansvarig för Yrkeslärarprogrammet på Högskolan i Skövde.

Relevant yrkeserfarenhet
Yrkeslärare undervisar på gymnasieskolans yrkesprogram, men kan också verka på andra fält.

– Förutom i gymnasieskolan kan yrkeslärare arbeta med olika typer av vuxenutbildning inom kommunal eller privat sektor, på folkhögskolor och bildningsförbund. Dessutom finns det företag som har interna utbildningsverksamheter där det kan finnas behov av yrkeslärare, säger Susanna Nilsson Jacobsson.

För ytterligare information kontakta:
Susanna Nilsson Jacobsson, programansvarig för yrkeslärarprogrammet 0500 - 44 82 89

Fakta om yrkeslärarutbildningen
Yrkeslärarprogrammets kurser hör till ämnet Pedagogik. Den som vill studera på Högskolan i Skövdes Yrkeslärarprogram måste ha grundläggande högskolebehörighet och relevanta yrkeskunskaper.

Vad som är relevanta yrkeskunskaper prövas i relation till gymnasieskolans ämnesplaner och kursinnehåll för yrkesämnen. Dessutom används nationellt fastställda behörighetskriterier.

I yrkeslärarutbildningen ingår verksamhetsförlagd utbildning. Då utvecklar studenten sin lärarkompetens under handledning av en verksam yrkeslärare.