Forskningsprojekt för ökad tillväxt och sysselsättning i Skaraborg

Forskningsprojekt för ökad tillväxt och sysselsättning i Skaraborg

Vad är det som gör att vissa företag återigen börjar växa efter en tid av stagnation? Detta är en fråga som många inom näringslivet ställer sig. Forskargruppen Strategiskt Entreprenörskap, vid Högskolan i Skövde, kommer under hösten genomföra en pilotstudie i Skara kommun med syfte att studera företag som revitaliserats, det vill säga återigen börjat växa efter en tid av stagnation.

Genom att analysera dessa företag kommer faktorer som är viktiga för revitalisering att identifieras. Forskningsprojektet finansieras av SparbanksstiftelsenSkaraborg och genomförs i samarbete Skara kommun.

- Jag hoppas att vi genom projektet kan få värdefull kunskap om hur vi ska tänka och agera för att få fler företag att växa och utvecklas, säger näringslivschefen Anna Sundbom på Skara kommun.

- Sparbanksstiftelsen Skaraborgs uppdrag är att bidra till en positiv samhällsutveckling i vårt verksamhetsområde. Av den anledningen bidrar vi med 500 000 kr till projektet, säger Ingrid Ullberg, styrelseledamot i Sparbanksstiftelsen Skaraborg.

Målsättning att fler kommuner ska vilja delta

I nästa steg av projektet är målsättningen att fler kommuner ska vilja delta. Det övergripande syftet är att sprida kunskap till företag med potential och vilja att revitaliseras. Företag som funnits under lång tid, har ofta byggt upp mycket kompetens, och har därigenom goda möjligheter att skapa tillväxt.

- Revitalisering är ett nytt begrepp inom entreprenörskapsforskning och om projektet faller väl ut är vår förhoppning att fler kommuner och företag i Skaraborg vill delta i projektet vars övergripande syfte är att skapa ökad sysselsättning i regionen, säger projektledare Christian Jansson.

Studiens resultat kommer också att kunna användas av kommunerna som grund för policybeslut som rör revitalisering.

Kontaktperson:

Christian Jansson (projektledare)
Mobil: 0738-001584
Tel: 0500-448718
E-post: christian.jansson@his.se

Vi är en modern högskola som präglas av en öppen och välkomnande atmosfär, förstklassiga utbildningar och internationellt konkurrenskraftig forskning. En plats där vi gör framsteg, varje dag.