Högskolan i Skövde kopplar ihop hälsa och IT på Vitalismässan

Den 25-27 april deltar Högskolan i Skövde på Vitalismässan i Göteborg. Mässan fokuserar på att digitalisera sjukvården. Skaraborgs Hälsoteknikcentrum, som är en del av Skaraborgs innovativa miljöer 2020 (SIM 2020), ställer ut i monter [B09:58] och erbjuder under mässans andra dag två föreläsningar på mässtemat. Catharina Gillsjö, lektor i omvårdnad, presenterar en samverkansplattform för hälsa och IT som ska stärka forskning och innovation med teknik för äldre personer. Jonas Mellin, lektor i datavetenskap, pratar om hur man kan testa teknik som främjar hälsan med hjälp av virtuella testmiljöer.

– Vi vill bidra till utveckling av kunskap, högkvalitativa tekniska lösningar, arbetsmetoder och tjänster genom processer för forskning, testning och innovation inom hälsa och IT. Detta vill vi göra tillsammans med andra aktörer, så som science parks, kommunala innovationsslussar, forskningsinstitut och andra testmiljöer inom hälsa och IT, säger Catharina Gillsjö.

Jonas Mellin förklarar virtuella testmijöer:

– Teknisk utrustning i de äldres hem behöver bli testade mot IT-standarder och tillsammans med andra system. Om vi simulerar miljöer blir det lättare att testa. Virtuella simuleringar kan vi också använda på ett mer kostnadseffektivt sätt än fysiska miljöer. Det blir då också mindre riskfyllt sätt att se om system som ska kunna samverka faktiskt samverkar, även under extrema förhållanden.

Med stöd från EU:s strukturfonder har Högskolan i Skövde startat upp sex nya forskningsmiljöer. Projektet, som går under namnet Skaraborgs innovativa miljöer, ska minska gapet mellan forskning och innovation. Fokusområdena är virtuell hälsa och kunskapsdriven industri. Genom SIM 2020 ökar tillgången till simuleringar, forskning och demonstratorer för i första hand små- och mellanstora företag. Det skapar i förlängningen tillväxt och ökad konkurrenskraft i regionen. Projektet bygger på verkliga behov från näringslivet och den offentliga sektorn och ska stimulera nya innovativa lösningar.

Kontakta Catharina Gillsjö, 0500-448458 eller catharina.gillsjo@his.se