Högskolan i Skövde presenterar framtidens dataspelsutvecklare

Under dataspelsbranschens stora mässa Gamex, 31 oktober – 3 november, är det framtidens dataspelsutvecklare som möter besökaren i Högskolan i Skövdes monter; studenter som tänker utanför de traditionella spelramarna med stor fokus på jämställdhet.

Antalet kvinnor i dataspelsbranschen ökade med 39 procent under 2012* och även på Högskolan i Skövde ser man en tydlig ökning av antalet tjejer på dataspelsutbildningarna. På Gamex, Nordens största dataspelsmässa, presenterar Högskolan i Skövde framtidens dataspelsutvecklare med kvinnor i starka roller och nytänkande teman.

– Nytänkande och omtänksamhet är två starka värdeord på Högskolan i Skövde. Men de passar också väldigt bra in på den nya generationens dataspelsutvecklare som nu börjar ta plats på Sveriges dataspelsarena, säger Jenny Brusk, som leder arbetet med nätverket Donna på Högskolan i Skövde.

I Högskolan i Skövdes monter på Gamex (E:02) kan besökarna träffa Isabella Billgren och Mathilda Bjarnehed, två av de dataspelsstudenter som är aktiva i projekt Donna - ett nätverk med syfte att inspirera och bana väg för tjejer som vill bli dataspelsutvecklare. I montern kan man även testa spelet GRIEF, ett spel om sorgebearbetning, som behandlar hur ett barn som mist en förälder tar sig igenom sorgens fem faser. Spelet kommer att släppas i sin helhet under mässan och är utvecklat av dataspelsstudenter från Högskolan i Skövde.

Fakta
På Högskolan i Skövde finns över 500 dataspelsstudenter på olika utbildningsnivåer, närmare 40 lärare och forskare och på Gothia Science Park finns ett 20-tal dataspelsföretag som sysselsätter cirka 140 utvecklare. Sverige har en framträdande ställning i världen som dataspelsnation och Skövde har en unik och geografiskt koncentrerad tillväxtmiljö för dataspelutveckling. Totalt är över 660 personer verksamma inom dataspelsbranschen i området kring Högskolan i Skövde och Gothia Science Park med den gemensamma plattformen Sweden Game Arena.

Nätverket Donna
Donnaprojektet startades 2011 av programansvarig Jenny Brusk med syfte att inspirera och bana väg för tjejer som vill bli dataspelsutvecklare. Projektet har gett goda resultat. Sedan 2012 har antalet tjejer på dataspelsutbildningarna på Högskolan i Skövde ökat med 16 procent.

För mer information:
Jenny Brusk, adjunkt i datavetenskap, tfn: 0500-44 88 35
Isabella Billgren, dataspelsstudent i nätverket DONNA (på plats i montern), tfn: 0722-00 65 11
Mathilda Bjarnehed, dataspelsstudent i nätverket DONNA (på plats i montern), tfn: 0704-94 15 60
Anna-Karin Jonsson, kommunikatör (på plats i montern torsdag och fredag), tfn: 0702-84 88 23

*enligt spelutvecklarindex

Högskolan i Skövde är en liten och modern högskola med högaktuella utbildningar och samhällsnyttig forskning. Vi utgår från verkligheten i dagens behov och morgondagens utmaningar. Våra studenter får förutsättningarna för att lyckas med sina studier och mål genom att vi gärna tänker nytt, är öppna för strategiska samarbeten med omvärlden och tar väl hand om våra studenter.