Hur öppet är det offentliga Sverige? Svaret får du på onsdag i Almedalen

Hur öppet är det offentliga Sverige? Svaret får du på onsdag i Almedalen

Onsdagen den 9 juli håller Dr. Björn Lundell seminarium i Almedalen om öppen programvara. Björn Lundell är ordförande i föreningen Open Source Sweden. Han är även aktiv forskare vid Högskolan i Skövde samt en av initiativtagarna till områdets första treåriga utbildning inom Open Source (http://www.his.se/opensource).

Björn Lundell genomför just nu en undersökning som kartlägger användningen av olika dokumentformat i offentliga Sverige. En enkät har sänts ut med e-post till samtliga kommuner och landsting, frågorna har bifogats i ett öppet dokumentformat. En första analys av undersökningen redovisas på onsdag och resultatet som presenteras är nedslående: Endast ett fåtal mottagare har lyckats öppna dokumentet och många har begärt att få enkäten i olika leverantörsspecifika format. Detta har tillgodosetts och svaren ger en bra bild av hur det ser ut idag. Studien visar att vi har lång väg att gå innan Sverige blir öppet och demokratiskt även på IT-området.

För mer detaljer om tid och plats för seminariet, se http://www.opensourcesweden.se/1042

Open Source Sweden finns på plats under Almedalsveckan. Besök gärna föreningens tält som finns i inre hamnen.

För mer information, kontakta Björn Lundell:

bjorn.lundell@his.se