KK-stiftelsen satsar 17 miljoner kronor på forskning vid Högskolan i Skövde

KK-stiftelsen satsar 17 miljoner kronor på forskning vid Högskolan i Skövde

KK-stiftelsen fortsätter att bidra med pengar till forskningen vid Högskolan i Skövde. I dagarna fick Högskolan beskedet att den speciella forskningsmiljö som KK-stiftelsen bidragit till vid lärosätet får ytterligare 17 miljoner i bidrag.

Stiftelsen för Kunskaps- och kompetensutveckling (KK-stiftelsen) har beslutat att finansiera nya forskningsprojekt vid Högskolan i Skövde. Det handlar om tre forskningsprojekt och en strategisk rekrytering.

Alla pengar är kopplade till den speciella forskningsmiljö – en så kallad KK-miljö – som stiftelsen bidragit till att skapa vid Högskolan i Skövde. Miljön utgörs av Högskolans forskning inom Informationsteknologi, Virituella system och Systembiologi. Alla forskningsprojekt drivs i samproduktion med olika företag och organisationer.

Följande projekt får nu pengar från KK-stiftelsen:

• Afrouz Behboudi är professor i biomedicin. Hon får 4,2 miljoner kronor under tre år för att identifiera och studera biomarkörer i tumörceller. Projektet bedrivs i partnerskap med två företag verksamma inom biomedicinsektorn.
  • Matias Urenda Morris är doktor i automatiseringsteknik. Han får 4,7 miljoner kronor under tre år för att studera simuleringsbaserad optimering vid Lean produktion och i logistiknätverk. Projektet bedrivs i samarbete med ett företag i livsmedelssektorn, ett företag inom fordonsindustrin och ett företag som arbetar med verksamhetsutveckling inom tillverkningsindustrin.
  • Jane Synnergren är postdoktor i bioinformatik. Hon får 5,8 miljoner kronor under tre år för att studera DNA-methylering i stamceller. Partners i projektet är två företag, både verksamma inom biomedicinsektorn.

Gästprofessor
Förutom pengar till forskningsprojektet får Högskolan i Skövde nästan en miljon kronor för att fortsätta förfina det kvalitetsäkringssystem som en status som KK-miljö för med sig.

Till sist, men absolut inte minst, får Högskolan i Skövde 1,4 miljoner kronor under ett år för att rekrytera och avlöna en gästprofessor inom området informationsteknologi.

För ytterligare information kontakta:
Afrouz Behboudi, 0500 – 44 86 84
Matias Urenda Moris, 0500 – 44 85 23