Många positiva besked till Högskolan i Skövdes styrelse

Många positiva besked till Högskolan i Skövdes styrelse

En ekonomi i balans, utbildningar med god kvalitet och fler sökande. Styrelsen för Högskolan i Skövde fick idag flera positiva besked. Samtalen med Högskolan i Borås drar dock ut på tiden. Styrelsen gav rektor uppdraget att fortsätta dialogen.

Den 13 och 14 september träffades styrelsen för Högskolan i Skövde för att dels föra en längre strategidiskussion, dels hålla ordinarie styrelsemöte.

Lärosätets rektor Sigbritt Karlsson kunde ge styrelseledamöterna flera positiva besked. Högskolan i Skövdes ekonomi är i balans, andelen sökande till utbildningarna har ökat kraftigt och lärosätet har lyckats väl i de kvalitetsutvärderingar som Högskoleverket genomför.

– Vi har därmed en stabil situation på Högskolan i Skövde just nu och det ger oss goda förutsättningar att fortsätta utveckla verksamheten, säger Sigbritt Karlsson.

Fortsätt föra en dialog
Just att utveckla verksamheten har varit drivkraften bakom Högskolan i Skövdes vilja att söka samarbete med något annat lärosäte. De pågående samtalen med Högskolan i Borås har dock dragit ut på tiden. Ursprungligen hade styrelsen gett rektor Sigbritt Karlsson uppdraget att presentera en visionsskiss över samarbetet. Ett uppdrag som styrelsen nu fick revidera:

– Samtalen är mer komplicerade än vi hade väntat oss. Därför har rektor inte kunnat presentera en färdig visionsskiss. Men Högskolan i Skövdes styrelse har förståelse för det och har gett Sigbritt Karlsson uppdraget att fortsätta samtalen utan krav på att presentera en visionsskiss, säger styrelsens ordförande Urban Wass.

Som ett pussel
Urban Wass beskriver samtalen med Högskolan i Borås – där han själv har varit delaktig – som att lägga en komplicerat pussel.

– Vi försöker hitta de delar som kompletterar varandra och som gör att utbildningen och forskningen i Borås och Skövde kan utvecklas på ett bra sätt, förklarar han.

Delar av diskussionerna med Borås har rört de båda lärosätenas syn på möjligheten och nödvändigheten av att nå universitetsstatus. Efter styrelsens två dagar tillsammans konstaterar Urban Wass att Högskolan i Skövdes styrelse har respekt för Högskolan i Borås universitetsvision och inte på något sätt förkastar den.

– Men vi vill inte fastna i universitetsfrågan utan börja med det akademiska innehållet. Frågan för oss är inom vilka områden vi samarbeta och på vilket sätt, det är vad vi intresserar oss för just nu, avslutar Urban Wass.

Styrelsen för Högskolan i Skövde sammanträder igen den 14 december 2012.

För ytterligare information kontakta:
Urban Wass, styrelseordförande, 0739-02 86 61
Sigbritt Karlsson, rektor: 0500 – 44 81 43

Högskolan i Skövde är en liten och modern högskola med högaktuella utbildningar och samhällsnyttig forskning. Vi utgår från verkligheten i dagens behov och morgondagens utmaningar. Våra studenter får förutsättningarna för att lyckas med sina studier och mål genom att vi gärna tänker nytt, är öppna för strategiska samarbeten med omvärlden och tar väl hand om våra studenter.