Miljoner till projekt om vårdens framtida informationssystem

Högskolan i Skövde får medel från Västra Götalandsregionen för projektet "Vårdens framtida informationssystem - vision i form av en demonstrator". I projektet ska man ta fram ett IT-system som ska visa på nyttan och möjligheterna som finns i att utveckla IT-lösningar för ett processorienterat arbetssätt inom vården.

Demonstratorn kommer att kunna utnyttjas på flera sätt, bl.a. för visualisering av framtida IT-baserade arbetssätt i konkreta situationer och för att få fram mätbara resursvinster med hjälp av olika ingångsvärden. Ett sådant arbetssätt kan också leda till utveckling av nya produkter och företag inom IT-sektorn.

Högskolan i Skövde, som profilerar sig inom området "IT i vården", är utförare av projektet. Övriga deltagare är Södra Älvsborgs Sjukhus och IT-strategiska avdelningen inom Västra Götalandsregionen.

- Utveckling av effektiva IT-system i vården är ett område som är nationellt prioriterat och därför är det väldigt roligt att högskolan får möjlighet att bidra genom projektet. Det är särskilt roligt är det att vi också får möjlighet att utöka våra kontaktytor med regionens sjukvårdsverksamheter. säger professor Anne Persson som även är projektledare i det nya projektet.

Inom Västra Götalandsregionen finansieras projektet av Regionutvecklingsrådet med 1,3 miljoner och av den IT-strategiska avdelningen med 1,3 miljoner. Dessutom bidrar högskolan själv med 1,3 miljoner.

Anne Persson