Nytt program med inriktning export och import vid högskolan i Skövde

Nytt program med inriktning export och import vid högskolan i Skövde

Högskolan i Skövde startar till hösten Export- och importprogrammet på distans. Undervisningen kommer att ske via telebild till fem lärcentrer: Lidköping, Alingsås, Tranås, Nyköping och Värnamo. Inriktningen mot export och import är helt ny och ges vid institutionen för teknik och samhälle på högskolan. -Det känns positivt att kunna erbjuda en utbildning med export och import som inriktning, då behovet av utbildad personal till små och medelstora företag som arbetar på den internationella marknaden har uppmärksammats den senaste tiden, säger Lotten Svensson programansvarig och initiativtagare till utbildningen Utbildningen är en tvåårig yrkesutbildning om 120 högskolepoäng och motsvarar fyra terminers heltidsstudier. Huvudämnet i programmet är företagsekonomi, som kombineras med kurser i engelska, affärskultur, logistik och ledarskap och organisation för att få en bred kompetens. Alla kurser har en tydlig inriktning mot export och import i form av de övningar och inlämningar som genomföras. Enligt bedömningar av Företagarna, Exportrådet och Västsvenska Industri- och Handelskammaren ser arbetsmarknaden efter utbildningen ljus ut. Efter examen ska studenten kunna utveckla, anpassa och arbeta i en internationell miljö där olika handelsutbyten sker, både inom EU och på stora växande marknader som USA och Asien. De kan till exempel arbeta med uppbyggnader av export-importenheter, med utlandsaffärer på internationella avdelningar eller i ett eget företag, med omvärldsbevakning för exportföretag eller som agent eller återförsäljare i ett annat land. -Många små och medelstora företag ger sig idag in på den internationella marknaden, vilket ställer nya krav på kunskaper om export- och importhandel, fortsätter Lotten. Det behövs nya krafter som mer koncentrerat tar tag i exporten och importen. Marknader som EU och Asien blir allt mer viktiga för svenska företag, För mer information Lotten Svensson tfn 0500-44 87 13 Mobil 0705-331009 lotten.svensson@his.se