Perspektiv på socialt entreprenörskap

När en konferens om socialt entreprenörskap arrangeras  i Uppsala deltar inte mindre än fem forskare från Högskolan i Skövde.

Begreppet socialt entreprenörskap används både i den akademiska världen och i samhällsdebatten. Mycket förenklat går det att förklara socialt entreprenörskap  som ett företagande baserat på ett socialt engagemang.

På fredag hålls en konferens i ämnet i Uppsala. På konferensens talarlista finns inte mindre än fem forskare i socialpsykologi från Högskolan i Skövde: Vessela Misheva, Jonas Stier, Lars-Erik Berg, Zaira Jagudina, och Annie Tysk. Alla ska de genom sina inlägg bidra till att sätta begreppet socialt entreprenörskap i ett större sammanhang.

Konferensens fullständiga namn är ”The Second Jane Addams Conference on Social Entrepreneurship”. Jane Addams var en amerikansk socialarbetare och pacifist som 1931 fick Nobels fredspris.

Konferensen i Uppsala arrangeras av  Sociologiska institutionen vid Uppsala Universitet och Institutionen för Teknik och Samhälle vid Högskolan i Skövde.

The Second Jane Addams Conference on Social Entrepreneurship
Dag: 9