Över 200 gymnasieelever kommer till Högskolan i Skövde för att lyssna på föreläsningar kring årets Nobelpriser.

Pressinbjudan: Årets Nobelpriser presenteras på Högskolan för gymnasielever

Snart är det dags att dela ut årets Nobelpris i huvudstaden men även i Skövde laddas det upp för Nobelfesten och framför allt på Högskolan i Skövdes campus. Tre årskullar från naturvetenskapsprogrammet på Gymnasium Skövde Västerhöjd bjuds 7 december till Högskolan i Skövde för att lyssna till föreläsningar kring årets Nobelpriser och pristagarna.

Högskolan i Skövdes rektor, Muriel Beser Hugosson, ser fram mot att välkomna över 200 elever från Västerhöjdsgymnasiet till Högskolans campus.

– Vi kommer att berätta kort om Högskolan och hoppas på att uppmuntra dem till att studera vidare efter gymnasiet. Givetvis hoppas vi också på att så ett intressefrö som gör att de väljer någon av våra utbildningar i framtiden, säger Högskolans rektor.

Arrangemanget görs tillsammans med Balthazar Science Center och Västerhöjdsgymnasiet. Varje år kontaktar Balthazar Högskolan i Skövde för att ta hjälp av en handfull forskare som kan förklara Nobelpriserna. Materialet erbjuds sedan till skolorna i Skaraborg som ett välkomnande inslag i undervisningen.

– När vi i år fick frågan från Västerhöjd om vi kunde skapa något större för alla deras elever på naturprogrammet så tog vi kontakt med Högskolan och lyssnade oss för. Nu har vi landat i en perfekt eftermiddag med massor av bra föreläsningar om priserna. Föreläsningarna ges av forskare från Högskolan, lärare från Västerhöjd och våra pedagoger, säger Magnus Elmshorn, VD Balthazar Science Center AB.

Spännande med forskning

Eleverna kommer få ta del av föreläsningar av både experterna från Högskolan och lärare på Västerhöjd. Årets priser är en blandning av allt från blixtsnabba laserpulser till iranska frihetskämpar. Förhoppningen är att eleverna ska få vara med om en speciell eftermiddag på Högskolans campus och få med sig en ny förståelse för varför just de här områdena och pristagarna tilldelas Nobels medaljer och ära i år.

– Vårt evenemang kring Nobelprisen är en uppskattad tradition bland våra elever på naturprogrammet, säger Björn Gullbrand, en av lärarna på Västerhöjd. Nobelföreläsningarna är ett bra tillfälle att knyta ihop innehållet i våra kurser med spännande forskning och händelser i vår omvärld. Vi lyfter fram både pristagarna och deras forskning och hoppas på så sätt visa för våra elever att forskning är en spännande och högst mänsklig verksamhet, med nyfikenhet, frustration, kreativitet och kontakter med människor över hela världen. Då kanske vi också kan inspirera till en och annan framtida pristagare! Att vi får vara på Högskolan i år ger en extra fin inramning till evenemanget.

Media hälsas välkomna!

Tid: 7 december 13.20-16.00