Pressinbjudan: Dataspel i skolundervisning – hur fungerar det?

Pressinbjudan: Dataspel i skolundervisning – hur fungerar det?

Den 15 april kommer Santeri Koivisto till Skövde för att berätta om hur dataspelet Minecraft kan användas i skolundervisning.

Minecraft är ett svenskutvecklat dataspel som de senaste åren rönt stora internationella framgångar. I spelet ska deltagarna bygga sina egna föremål, byggnader och världar. Minecraft handlar om att vara kreativ snarare än att tävla.

Den 15 april arrangerar Högskolan i Skövde ett seminarium där Santeri Koivisto presenterar sina erfarenheter av att använda Minecraft i skolundervisning. Seminariet vänder sig bland annat till intresserade lärare.

Santeri Koivisto är en av grundarna till MinecraftEDU, ett samarbete mellan lärare och programmerare från Finland och USA. I samarbete med Mojang, företaget som utvecklar Minecraft, arbetar MinecraftEDU för att göra Minecraft tillgängligt för skolor.

Seminarium med Santeri Koivisto från MinecraftEDU.
Måndag den 15:e april
Klockan 14:00-17:00
Högskolan i Skövde, sal D107
Seminariet hålls på engelska.

För ytterligare information kontakta Per Backlund
tel. 0500-44 83 46
E-post: per.backlund@his.se

Högskolan i Skövde är en liten och modern högskola med högaktuella utbildningar och samhällsnyttig forskning. Vi utgår från verkligheten i dagens behov och morgondagens utmaningar. Våra studenter får förutsättningarna för att lyckas med sina studier och mål genom att vi gärna tänker nytt, är öppna för strategiska samarbeten med omvärlden och tar väl hand om våra studenter.