Den 9 november strålar studenter och företag samman i byggnaden Portalen, på Högskolan i Skövde.

Pressinbjudan: ExjobbExpo – mässan där studenter och arbetsliv möts

Nu är det återigen dags för minimässan ExjobbExpo där företag och organisationer söker studenter som vill göra sitt examensarbete hos dem. Den 9 november strålar de samman i byggnaden Portalen, på Högskolan i Skövde.

Många studenter vill göra sitt examensarbete tillsammans med ett företag eller en organisation. På det sättet får de arbeta med riktiga problem eller frågeställningar, samtidigt som de knyter viktiga kontakter med arbetslivet.

– Studenter som gör sitt examensarbete hos ett företag eller organisation får ett jättebra tillfälle att använda sina teoretiska kunskaper i verkligheten. Det ger dem goda förutsättningar och en bra grund att stå på när de ska ut i arbetslivet efter examen, säger Sari Hokkinen, utbildningsanläggare på Högskolan i Skövde, och arrangör av ExjobbExpo.

Examensarbeten som genomförs i samarbete med ett företag, en organisation eller offentlig sektor skapar ofta mervärde för båda parter. Även företagen och organisationerna vinner på att kunniga och engagerade studenter gör sina examensarbeten hos dem. Kanske kan de få hjälp med sådant de själva inte har varken tid eller kunskap att lösa.

Uppskattat evenemang

ExjobbExpo är ett årligen återkommande evenemang och flera av utställarna har varit med tidigare. Bland årets utställare finns bland andra Aurobay, Volvo Powertrain Production, Skövde Energi, InExchange samt Falköpings kommun och Skövde kommun.

– Det är inte alltid en lätt uppgift för studenterna att hitta en bra och lämplig frågeställning till sitt examensarbete. Vi anordnar den här mässan för att hjälpa samtliga parter till ett bra samarbete. Att så många utställare återkommer år efter år är ett tecken på att det fungerar och är uppskattat, avslutar Sari Hokkinen.

Media hälsas välkomna!

Tid: Onsdag 9 november kl. 16:00 - 17:30