Pressinbjudan: Förkämpe för jämställd spelkultur blir Högskolan i Skövdes nya hedersdoktor

Åsa Roos, så heter Högskolan i Skövdes andra hedersdoktor. En skaraborgare med mångårig erfarenhet av dataspel och spelindustri, nu verksam som UX-designer i Kanada. Fredagen den 7 oktober promoveras hon till hedersdoktor i informationsteknologi vid den akademiska högtiden på Högskolan i Skövde. Ceremonin hålls i Sankta Helena kyrka.

– Det var hemma i Mariestad som intresset för dataspel och analoga spel väcktes. Jag ägnade mycket tid åt att spela, men även att organisera spelkonvent, framförallt för bordsspel. En hobbyverksamhet som bland annat ledde till att jag blev engagerad inom spelkonvent som rollspelsansvarig, under tio års tid, berättar Åsa.

Åsa Roos är född 1973. Hon gick samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet i Mariestad för att sedan fortsätta med textilkonsts- och silversmidesutbildningar på Hellidens folkhögskola i Tidaholm. I Lund studerade hon industridesign innan karriären som spelutvecklare tog fart.

Idag har hon bland annat hunnit med att arbeta på den namnkunniga spelföretaget Avalanche i flera omgångar. Den professionella banan började på Picofun och ledde sedan vidare till finska Sulake. Under perioden i Finland insåg Åsa Roos vikten av att öppna upp spelindustrin och spelkulturen även för kvinnor. Hon blev kontaktad av projektet SuperMarit som hade det långsiktiga målet att göra kvinnor inom industrin och kulturen mer synliga, det här vid en tidpunkt när kvinnor inom spelindustrin utgjorde ungefär åtta procent.

– Samarbetet bestod i första hand av att föreläsa och hålla workshops på Högskolan på Gotland där projektet hade sitt ursprung. Jag blev även kontaktad av andra spelutbildningar och intressenter som ville ta del av mina erfarenheter.

Åsa Roos arbetar idag på andra sidan Atlanten, som UX-designer på BioWare i Edmonton, Kanada. Samtidigt är hon en flitig debattör som medverkar vid konferenser och i radio och tidningar för att lyfta kvinnors situation inom spelbranschen och spelkulturen. Hon driver en egen blogg där hon skriver om spel i allmänhet och om jämställdhet inom spelkulturen i synnerhet.

Trots hot och trakasserier från personer som motsätter sig en inkluderande spelbransch fortsätter hon oförtrutet att ta debatten och stå på barrikaderna för att skapa förändring. För nätverket Donna på Högskolan i Skövde, som har som mål att sporra fler kvinnor att bli spelutvecklare, är Åsa Roos en självklar förebild och stor inspirationskälla.

I motiveringen till utnämningen till hedersdoktor står bland annat att Åsa är en sann förebild för alla som arbetar för en inkluderande spelkultur och framför allt för alla tjejer som funderar över en karriär som spelutvecklare.

Åsa Roos kommer till Högskolan i Skövde redan dagen före promoveringen. Då kommer hon ge en föreläsning för studenter och personal.

Torsdagen den 6 oktober kl 13.15 – 15.00. Sal G 111.
Hedersdoktor Åsa Roos föreläser. Föreläsningen är en introduktion till tankesätt och verktyg som kan hjälpa en spelutvecklare bli mer inkluderande i sitt arbete

Åsa Roos introduceras av Anne Persson, professor i datavetenskap och dekan.
OBS! Media har tillfälle att träffa Åsa Roos redan före föreläsningen,
i sal G 111 kl 12.30 – 13.00.

Fredagen den 7 oktober
kl 16.00 – 18.00
Akademisk högtid i Sankta Helena kyrka, Skövde.

Välkommen!

För ytterligare information kontakta:
Pernilla Klingspor, 0500 – 44 87 00, pernilla.klingspor@his.se
Eric Hellgren, 0500 – 44 80 71, eric.hellgren@his.se

Vi är en modern högskola som präglas av en öppen och välkomnande atmosfär, förstklassiga utbildningar och internationellt konkurrenskraftig forskning. En plats där vi gör framsteg, varje dag.