På måndag börjar höstterminen vid Högskolan i Skövde.

Pressinbjudan: Högskolan hälsar nya studenter välkomna

På måndag drar höstterminen vid Högskolan i Skövde igång på allvar. Såväl nya som nuvarande studenter samlas då på campus för upptaktsceremoni med fika, underhållning och tal från bland andra rektor Lars Niklasson.

– På måndag kommer jag att få stå inför ett hav av förväntansfulla nya studenter och hälsa dem välkomna till Högskolan i Skövde. När jag står där brukar jag känna att det är precis det här som Högskolan i Skövde är till för. Vi ska utbilda människor, hjälpa dem att följa sina drömmar och bli starka medborgare som utvecklar vårt samhälle. Första dagen på höstterminen brukar därför alltid vara en otroligt rolig arbetsdag, säger Högskolans rektor Lars Niklasson.

Faddrar är viktiga värdar

Ungefär 1800 nya programstudenter börjar nu sin studietid på Högskolan. Mycket är nytt för många. Som tur är finns det folk som har koll. Centralgestalter är inte minst Högskolans 200 studentfaddrar, berättar Ellinor Almlöv, som tillsammans med kollegan Maria Carlstedt är Högskolans introduktionssamordnare.

– Faddrarna är väldigt viktiga för hela introduktionen. De har koll på vad som händer och står för en stor del av värdskapet under de här veckorna. Inte minst när det kommer till det sociala livet, som förstås är en stor grej när man är ny i en stad. Alla studenter – såväl nya som återvändande studenter – ska känna sig välkomna och trygga.

Förberedelserna har pågått ett tag. Nu är även detaljerna på plats.

– Under våren har alla faddrar fått utbildning. Häromdagen fick de också sina gröna faddertröjor, som de känns igen i, säger Ellinor Almlöv, vidare.

Aktiviteter från både Högskolan och Studentkåren

Under de första veckorna arrangerar Högskolan i Skövde flera aktiviteter. Under onsdagen är det välkomstmässa, där flera utställande företag medverkar, och fredagen den 7 september är det dags för traditionsenlig tävling i Boulogner. I år gör studenterna upp i ett ärofyllt lådbilsrace.

Studentkåren i Skövde, och studentföreningarna, har också evenemang som ska ge de nya studenterna en bra start.

– Det är ett bra sätt att lära känna studentkulturen och nya människor. Det blir roliga lekar och peppigt rakt igenom, säger Studentkårens introgeneral Gabby Önnestam.

Tid och plats 3 september

Tid: Studenterna är inbjudna till fika och mingel med start 8.30. Mellan 9.30 och 10.30 sker tal och underhållning från scenen.
Plats: Högskolans campus.

Mer om introduktionens aktiviteter

Högskolan i Skövdes kalenderlistning

Studentkårens introduktionsschema

Följ introduktionen i sociala medier

Under veckan kommer Högskolan i Skövdes sociala medier-flöden innehålla uppdateringar från introduktionen, under #hisintro18.

För mer information, kontakta

Maria Carlstedt, introduktionssamordnare, Högskolan i Skövde, maria.carlstedt@his.se, 0500-448 094

Gabby Önnestam, Studentkårens introgeneral, 070-412 29 37

Vi är en modern högskola som präglas av en öppen och välkomnande atmosfär, förstklassiga utbildningar och internationellt konkurrenskraftig forskning. En plats där vi gör framsteg, varje dag.