Pressinbjudan: IT-förvaltning 2.0 för organisationer som använder öppen programvara

Öppen programvara är tillgänglig att använda, läsa, modifiera och vidaredistribuera för den som vill. Detta gör att programutvecklare kan återanvända programkod som andra har utvecklat i egna projekt utan att betala licensavgifter till kodens ägare, och kan anpassa koden till sina användares behov utan att hindras av immaterialrättsliga restriktioner. Idag använder nästan alla ledande företag öppen programvara, ibland som en del av ett större IT-system.

Under det senaste decenniet har användningen av öppen programvara ökat successivt. Trots detta är kunskapen begränsad om hur företag kan arbeta strategiskt med öppen programvara och hur strategiskt viktiga projekt bäst leds. Det är därför viktigt att utöka vår kunskap om effektiv styrning, förvaltning och lämpliga arbetssätt när det gäller hur öppen programvara kan utvecklas, för att stärka både individens och företagets förmåga när det gäller att arbeta strategiskt med innovationer och framtida IT-lösningar.

I forskningsprojektet LIM-IT, som står för Lock-in, Interoperability & long-term Maintenance in IT, är det övergripande målet att utveckla, använda och granska arbetssätt och strategier för utveckling, införskaffande och organisatoriskt införande av programvarusystem med öppen programvara. Projektet pågår den 1 oktober 2016 till den 30 september 2020 och är finansierat av Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling samt deltagande partners. Högskolan i Skövde har gedigen erfarenhet inom det relevanta forskningsområdet och har under många årtionden genomfört internationellt känd forskning kring olika aspekter av öppen källkod samt i de tre grundläggande utmaningarna: systemlåsning, driftskompatibilitet och krav på hantering av Mjukvara och data över en lång tid.

Den 10 maj kl. 09.30 - 12.00 i Portalen, Högskolan i Skövde, kan du lyssna på Andrew Katz som är en av världens ledande experter inom området. Han kommer ge presentationen "Legal and licensing issues currently impacting on effective governance and organisation of Open Source projects ('IT Governance 2.0')?” Fritt översatt: Juridiska frågor och licensieringsfrågor som påverkar effektiv styrning och organisation av projekt inom öppen programvara (IT-förvaltning 2.0).

Kontakta Björn Lundell, bjorn.lundell@his.se, 0500-448319.