Sigbritt Karlsson tog emot Högskolan i Skövdes rektorskedja

På eftermiddagen den 15 oktober installerades Sigbritt Karlsson som ny rektor vid Högskolan i Skövde. Vid en högtidlig akademisk ceremoni tog hon emot rektorskedjan av sin föregångare Leif Larsson.

Högskolan i Skövdes nya rektor, Sigbritt Karlsson, installerades vid en högtidlig ceremoni fredagen den 15 oktober.

– Högskolan i Skövde har andra förutsättningar än ett större lärosäte i en storstad. Utanför storstaden är samhället och näringslivet mer beroende av den kunskap som den lokala akademin genererar.  Forskning och utbildning av hög kvalitet kan dock bedrivas på både små och stora lärosäten, förklarade Sigbritt Karlsson i sitt installationstal.

Ceremonin ägde rum i St. Helena Kyrka i Skövde. Rektorskedjan lämnades över av Högskolans före detta rektor Leif Larsson med orden:
–Du står inför en fantatstisk uppgift som kommer att berika ditt liv.

Från KTH till Skövde

Sigbritt Karlsson har hela sin akademiska bakgrund från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm.

Hon tog civilingenjörsexamen 1982 och disputerade vid Polymerteknologi sex år senare. År 1999 blev hon professor i polymerteknik.  Under åren 1996–2004 verkade hon som studierektor. Hon har också varit prodekanus med ansvar för strategiska utbildningsfrågor.

Regeringen har förordnat Sigbritt Karlsson som rektor för Högskolan i Skövde fram till den 30 juni 2016. Hon blir Högskolan i Skövdes tredje rektor och den första kvinnan på posten.

AKADEMISK HÖGTID 2010

Rektorsinstallation