Forskningsprojektet LIM-IT vid Högskolan i Skövde, med Björn Lundell i spetsen, presenterar nu sju riktlinjer som förklarar hur en organisation kan arbeta med programvaruprojekt som tillhandahåller öppen programvara

Sju riktlinjer som banar väg för ett lyckat OSS-projekt

Idag finns många som vill engagera sig i projekt med öppen programvara, men vägen till ett lyckat OSS-projekt är inte helt lätt. Genom de sju riktlinjer som har arbetats fram hoppas nu Björn Lundell, Professor i datavetenskap, skapa bättre förutsättningar för företag och organisationer som arbetar med OSS-projekt.

- Riktlinjerna är rekommendationer som bidrar till ökad digital- och datasuveränitet och underlättar för en organisation som ser behov av att stärka sitt strategiska engagemang med den innovation som sker externt i många programvaruprojekt. Det här är unik kunskap som vi, genom många års stimulerande forskningssamverkan med flera partners, utvecklat vid Högskolan i Skövde, säger Björn Lundell.

Mer än bara öppen programvara

Riktlinjerna vänder sig till den som arbetar med programvaruutveckling men resultaten är även värdefulla för de som arbetar med upphandlingsfrågor. De beskriver vad involverade bör tänka på och förhålla sig till för att ro ett lyckat OSS-projekt i hamn. Ett av de företag som varit med i LIM-IT-projektet är PrimeKey Solutions, ett företag som utvecklar open source-produkter inom cybersäkerhetsområdet.

- En av riktlinjerna handlar om att tänka i ett bredare perspektiv och inte bara använda redan utvecklad öppen programvara. Genom att aktivt lägga egna resurser på att bidra in till ett programvaruprojekt som tillhandahåller öppen programvara öppnas möjligheter att påverka utvecklingen i den riktning man själv önskar, vilket i förlängningen underlättar ens eget arbete, säger Tomas Gustavsson från PrimeKey Solutions.

Fixa utvecklingen själv

Det finns inget krav på ett OSS-projekt att fixa buggar eller skapa funktionaliteter som ett specifikt företag önskar. En annan av dessa sju riktlinjer är då att själv göra nödvändiga uppdateringar som sedan levereras in till det externt förvaltade OSS-projektet så det långsiktigt kommer såväl det egna företaget som andra intressenter till gagn. Något Anders Mattsson från Husqvarna har erfarenhet av:

- Många av Husqvarnas produkter uppdateras via internet. Till det använder vi ett datakommunikationsprotokoll som är implementerat i open source-programvaran Wakaama. Protokollet har uppdaterats löpande, men Wakaama har halkat efter. Istället för att invänta uppdateringar från Wakaama har vi på Husqvarna gjort nödvändiga tillägg som vi nu levererat in till Wakaama-projektet, säger Anders Mattsson.

Vill fortsätta utveckla riktlinjerna

Riktlinjerna som vuxit fram successivt baseras på resultat från forskning vid Högskolan i Skövde och analyser av resultat från annan forskning. De är grundade i praktiken och stor vikt har lagts vid att de ska vara lätta att ta till sig och införa i olika organisationer.

- Flera av våra samverkande företag har uttryckt att riktlinjerna varit ett mycket värdefullt bidrag och tagit in de i sina egna processer. Genom fortsatt samverkan kan vi i nya projekt vidareutveckla riktlinjerna, avslutar Björn Lundell.

Ta del av den senaste artikeln där samtliga sju riktlinjer förklaras i detalj: https://doi.org/10.1109/MS.2021.3059036

Björn Lundell, Professor i datavetenskap vid Högskolan i Skövde.
e-post bjorn.lundell@his.se Telefon 0500-448319

Vi är en modern högskola som präglas av en öppen och välkomnande atmosfär, förstklassiga utbildningar och internationellt konkurrenskraftig forskning. En plats där vi gör framsteg, varje dag.

Jill Elmshorn

Kommunikatör Forskningskommunikation 0500-44 80 64