Christer Thörnqvist har blivit hela Sveriges strejkexpert i media. – Jag tycker att det är trevligt att de frågar mig, säger han.

Strejkexperten som vinner studenternas pris år efter år

Det var C-uppsatsen på Göteborgs universitet som ledde in honom på arbetslivsforskning. Nu är han hela Sveriges expert på strejker och är den reportrarna ringer till när de vill veta mer om arbetsmarknadskonflikter. Dessutom har han fått Studentkårens pris Guldäpplet tre år i rad. Studenterna kallar honom Christer Magister – journalisterna säger Christer Thörnqvist.

Under hösten har Christer Thörnqvist medverkat som expert både i Efter Fem och nyheterna i TV4, Aktuellt i SVT och i en stor mängd svenska dags- och branschtidningar. Men allt började under kandidatutbildningen vid GU.

– När jag skulle skriva C-uppsats presenterades olika forskningsprojekt för oss. Ett av projekten handlade om industriell demokrati inom de nordiska länderna. Det slog an lite för mig. Jag ville göra något som var relevant för samtiden, och det här var sådant som låg rätt nära i tiden i mitten av 80-talet.

Uppsatsen fick ett positivt mottagande, och Christer gav sig in på en akademisk karriär. Förutom vid GU har Christer också forskat vid Linköpings universitet, och dessutom spenderat ett år som gästprofessor på Yale University, där han undervisade i Global Industrial Relations och International Human Resource Management. Anställningen bekostades av Coca Cola.

– De multinationella företagen kan lätt få dåligt rykte, men får lite goodwill när de petar in pengar för en professur i internationella relationer.

Till våren har Christer arbetat på Högskolan i Skövde i ett decennium. När han sökte sig till lärosätet, var det till en tjänst med mer undervisning än forskning, något han såg fram emot.

– Det var inte så kul att i 50-årsåldern jaga forskningspengar.

Hela Sveriges strejkforskare

För 20 år sedan var det kommunalstrejk i Sverige, vilket blev startskottet för Christers medverkan som expertröst i media, gällande arbetsmarknadskonflikter. Men all mediemedverkan de senaste åren, som nådde sin kulmen under 2023, med den mycket uppmärksammade strejken mot Tesla, den tar Christer Thörnqvist med ro.

– Jag tycker att det är trevligt att de frågar mig. Inte när de frågar mig första gången, utan andra gången. Då har de tyckt att jag har gjort något som är värt att sända, och följa upp.

Hur känns det att det nästan alltid är dig massmedia kontaktar?
– Jag tycker att det är roligt. Det känns som att jag nog kan rätta till en del missuppfattningar. Folk har lite vaga uppfattningar om hur vanligt det är med sådana här konflikter, hur de fungerar och regleras, vad som är juridiska frågor och vad som är ideologiska frågor. Jag tror att jag kan bidra med något eftersom jag har hållit på med detta under ett helt yrkesliv.

Men det tar tid. Under en pågående konflikt måste Christer ständigt hålla sig uppdaterad om vad som händer. Han berättar om ett tillfälle då en reporter från P1 ringde klockan sju på morgonen och ville ha kommentarer kring händelser som skett under natten.

Uppskattad även av studenter

Det är dock inte bara journalister som uppskattar Christer och hans förmåga att berätta saker på ett begripligt sätt. Studenterna på Institutionen för handel och företagande har tre år i rad delat ut Studentkåren i Skövdes pedagogiska pris Guldäpplet till Christer Magister, som de kallar honom.

Varför får du priset år efter år?
– I sina motiveringar har studenterna alltid med att jag bryr mig om dem och är lättillgänglig. Jag har försökt att alltid ta väldigt seriöst på själva studentkontakten och dessutom haft förmånen att få undervisa inom ämnen jag kan mycket om, och då blir det lite mer liv i undervisningen. Jag tycker det är jättesmickrande att de föreslår mig. Jag är väldigt tacksam för uppskattningen.

Och till sist, vad gör du på fritiden, när du inte läser om arbetsrätt?
– Då läser jag om förvaltningsrätt. Nej jag skojar. Men jag tycker om att läsa, generellt.

Christer är också ordförande i Göteborgs schackförbund, en paraplyorganisation med klubbar från Göteborg och Bohuslän.

– Jag spelar inte så mycket längre men engagerar mig på andra sätt. Bland annat har vi just startat upp juniorverksamhet i Tibro, där jag bor. Under pandemin försvann verksamheten, men schack har fördelen att alla kan spela online genom att skicka drag till varandra. Det går inte att slå tennisbollar till varandra på samma sätt.

Christer Thörnqvist, lektor i företagsekonomi
christer.thornqvist@his.se, 0500-448710