Studenter livetentar för europeisk spelguru

Studenter livetentar för europeisk spelguru

På fredag presenterar studenter från programmen inom dataspelsutveckling sina spelprojekt live på webben.  I publiken finns spelgurun Samuli Syvähuoko som tipsar och ger feedback till studenternas nya spelidéer. Det är en unik möjlighet för studenterna att få tips från en veteran inom branschen och inte minst för spelföretag att inspireras av nya talanger, menar Marcus Landén, lärare vid Högskolan i Skövdes dataspelutbildningar.

Under våren har förstaårsstudenterna inom programmen för dataspelsutveckling arbetat tillsammans i spelprojekt och fått en känsla för hur det fungerar i verkligheten. Genom att redovisa spelprojekten på webben ges det möjlighet för spelföretag, kommande studenter och andra intresserade att ta del av studenternas projekt.

- Istället för att begränsa oss till klassrummet har vi genom vår livesändning möjlighet att nå ut till flera tusen, säger Marcus Landén, lärare vid Högskolan i Skövde.

Känd veteran inom spelindustrin på plats i publiken

Högskolan i Skövde gästas under fredagen av finska spelgurun Samuli Syvähuoko, som varit med och grundat företag som Remedy Entertainment, Futuremark, Fathammer och Recoil Games. Han har även varit med i utvecklandet av 25 olika speltitlar som Death Rally, Max Payne och Rochard.

- Samuli Syvähuoko har en lång erfarenhet av branschen och kommer under dagen att sitta med i publiken för att ge feedback till studenternas projekt. Det är en stor förmån att kunna erbjuda detta till våra studenter, säger Markus Landén.

Direktsändning av spelprojekt från Högskolan i Skövde

Länk: www.livestream.com/hislive

Datum: Fredag 23/3

Tid: 08:15-17:00

Marcus Landén, tfn. 0500 - 44 88 30 eller e-post. marcus.landen@his.se

Faktaruta
Högskolan i Skövde har fem inriktningar inom dataspelsutveckling: Design, Programmering, Ljud/Musik, Game Writing och Grafik.

Dataspelsutbildningen startade för tio år sedan och Högskolan i Skövde var första i Sverige med akademiska studier inom dataspelutveckling.

Idag finns 425 studenter inom programmen för dataspelutveckling.

Högskolan i Skövde är en liten och modern högskola med högaktuella utbildningar och samhällsnyttig forskning. Vi utgår från verkligheten i dagens behov och morgondagens utmaningar. Våra studenter får förutsättningarna för att lyckas med sina studier och mål genom att vi gärna tänker nytt, är öppna för strategiska samarbeten med omvärlden och tar väl hand om våra studenter.