Styrelsebeslut: Inled sonderande samtal med Högskolan i Borås.

Inled sonderande samtal med Högskolan i Borås. Ta fram en visionsskiss och ett förslag på en principöverenskommelse om att bilda ett konsortium. De direktiven fick Högskolan i Skövdes rektor när lärosätets styrelse sammanträdde den 11 maj.

För fem månader sedan tillsatte Högskolan i Skövdes rektor, Sigbritt Karlsson, en utredningsgrupp. Gruppen fick uppdraget att utreda vilka strategiska allianser Högskolan i Skövde skulle kunna ingå. In sin slutrapport rekommenderade utredningsgruppen Högskolan i Skövde att analysera möjligheten att bilda en allians med de andra högskolorna i Västra götalandsregionen.

Idag har Högskolan i Skövdes styrelse fattat beslut om hur lärosätet ska ställa sig till utredningsgruppens rekommendationer. Direktivet till Högskolans rektor från styrelsen är att rektor ska koncentrera sig på Högskolan i Borås och inleda en sonderande dialog med det lärosätet.

Måste finnas klara vinster
Syftet med samtalen för Högskolan i Skövdes del är de båda lärosätena gemensamt försöker ta fram ett förslag till principöverenskommelse om att bilda ett konsortium. Dessutom vill Högskolan i Skövdes styrelse att dialogen resulterar i en visionsskiss som beskriver ett tänkt framtida läge, de viktigaste stegen framåt och en tidsplan för när stegen ska tas.

– Hela utgångspunkten för arbetet är att det måste finnas klara vinster för forsknings- och utbildningsverksamheten i Skövde om vi ska ingå i ett samarbete med något annat lärosäte. De sonderade samtalen får visa om det finns sådana vinster och om vi kan komma överrens, säger styrelsens ordförande Urban Wass.

Högskolan i Skövdes rektor Sigbritt Karlsson är nöjd med de direktiv och fått från styrelsen.

– Jag har fått stöd och riktlinjer av styrelsen. Dessa tar jag nu med mig in i dialogens med Högskolan i Borås och samtalen med Utbildningsdepartementet, säger Sigbritt Karlsson.

Den 14 september ska resultatet av dialogen med Högskolan i Borås presenteras för Högskolans i Skövdes styrelse.

För ytterligare information kontakta:
Urban Wass, styrelseordförande, 073-028661
Sigbritt Karlsson, rektor: 0500 – 44 81 43

Högskolan i Skövde är en liten och modern högskola med högaktuella utbildningar och samhällsnyttig forskning. Vi utgår från verkligheten i dagens behov och morgondagens utmaningar. Våra studenter får förutsättningarna för att lyckas med sina studier och mål genom att vi gärna tänker nytt, är öppna för strategiska samarbeten med omvärlden och tar väl hand om våra studenter.