Jubilerande historietidning får eget mönster

Historiskan fyller fem år och firas med ett exklusivt mönster inspirerat av tidningens innehåll.

Förlaget Systerskapet AB har ingått ett samarbete med PATTERN ME BRIGHT för att fira Historiskans femårsjubileum med stil!

PATTERN ME BRIGHT har skapat ett fantastiskt mönster med inspiration från 30 olika artiklar i tidningen. Mönstret Byggnad pågår leker med idén om Historiskan som en ny version av Christine de Pizans bok Kvinnostaden, ett senmedeltida verk som lyfter fram både mytologiska och verkliga kvinnor i protest mot tidens kvinnofientliga normer.

PATTERN ME BRIGHT har sedan 2018 skapat uttrycksfulla mönster som lyfter fram historiska kvinnor.

– Anledningen till att jag började skapa kvinnohistoriska mönster var dels för att jag själv ville lära mig mer – skolböckerna lämnade minst sagt en del luckor – dels för att jag ville utforska vad mönsterdesign kan vara. Det var en kul utmaning att göra detta mönster eftersom jag har följt och beundrat Historiskan sedan starten. Så att nu få vara med och fira femårsjubileet är något av en dröm, säger Gina Eriksson, grundare av PATTERN ME BRIGHT.

Mönstret Byggnad pågå kommer att finnas på en rad olika produkter som lanseras under jubileumsåret 2020. Först ut är anteckningsböcker som släpps den 21 september.

– Som litet, oberoende förlag är det stort att kunna fira fem år med sin egen tidning! Därför känns det helt rätt, och väldigt roligt, att kunna göra det med något så speciellt som ett mönster som inspirerats av tidningens innehåll, säger Eva Bonde, chefredaktör för Historiskan och drivkraften bakom Systerskapet AB.

Produkterna med Byggnad pågår finns att köpa hos PATTERN ME BRIGHT och Historiskan samt hos utvalda återförsäljare.

Kontaktperson:

Eva Bonde