Ny ägare till Hitachi Power Tools

Pressmeddelande   •  Jan 18, 2017 15:35 CET

Hitachi Power Tools - pure power for professionals

Den 13/1-2017 inkom ett bud på samtliga aktier i Hitachi Koki Co. Ltd, verktygsdivisionen i Hitachi-koncernen och modersällskap till Hitachi Power Tools Sweden AB. Styrelsen i Hitachi Koki har rekommenderat aktieägarna att acceptera budet. Budgivare är Kohlberg Kravis Roberts & Co (KKR).

KKR etablerades 1976 och är ett av världens ledande ”private equity” bolag som också är noterat på New York börsen. Bolagets strategi är att göra långsiktiga investeringar i olika verksamheter och med sikte att stimulera för vidare tillväxt.

Köpet möjliggör en kraftfull satsning på teknologi, fortsatt produktutveckling och samtidigt bidra till ytterligare effektivare produktion, logistik och försäljning.

«Vi ser fram emot att få en ny ägare som önskar stärka vår marknadsposition ytterligare och inte minst bidra till att vi i framtiden kan fortsätta erbjuda våra kunder nya och innovativa produkter. Det är bra både för dem och för oss» säger Magnus Nilsson, VD Hitachi Power Tools Sweden AB.