Sveriges 500 största bostadsrättsföreningar större än Malmö kommun

De 500 största bostadsrättsföreningarna förvaltar mer än 12,5 miljoner kvm fördelat på 181 395 lägenheter vilket är betydligt större än hela Malmö kommuns totala bestånd av flerfamiljshus och småhus tillsammans.

Av de 500 största Brf:erna är Brf Masthugget i Göteborg störst i klassen med 1 059 lägenheter och bland de minsta hittar vi Brf Annexet i Täby och Brf Mörbyskogen nr 3 i Danderyd med 219 lägenheter.

Genomsnittet typiskt 60-tal
Den genomsnittliga bostadsrättsföreningen är uppförd av HSB eller Riksbyggen kring 1966/67 och har ca 363 lägenheter. Fastigheten är tre/fyra våningar hög, har balkong men ingen hiss och uppvärmning sker via fjärrvärme. Ett antal varma garageplatser finns att tillgå men större delen av parkering sker utomhus.

HSB och Riksbyggens miljonprogram
Under miljonprogrammen på 60-70-talet byggdes få men mycket stora bostadsrättsföreningar och det var inte ovanligt att HSB och Riksbyggen byggde upp hela stadsdelar med mer än 1 000 lägenheter per år. Enbart under perioden 1965 till 1975 uppfördes över 240 bostadsrättsföreningar med ett snitt på 388 lägenheter per bostadsrättsförening.

Mer information
Titta gärna in på www.hittabrf.se för mer information och fakta om bostadsrättsföreningar.

Se även - Sammanställning och fördjupning via vår hemsida.

• brf
  • bostadsrättsföreningarna