Gå direkt till innehåll
Hjärnkoll Stockholms verksamhetschef Lou Rehnlund med Rospiggarna Speedways ordförande Per Nohr

Rospiggarna Speedway skänker tävlingsintäkter till arbete mot psykisk ohälsa

Rospiggarna är en av Sveriges äldsta och mest meriterade Speedwayklubbar, som har vunnit fem SM-guld genom åren. De drar tusentals publik på sina tävlingar och håller varje år en match då de skänker en summa till välgörenhet. Företag sponsrar matchen så att publiken går in gratis samt att en del av intäkterna går till ett välgörande ändamål.

I år valdes Hjärnkoll Stockholm till mottagare, efter att Rospiggarnas ordförande Per Nohr träffat på Hjärnkoll Stockholms verksamhetschef Lou Rehnlund och samtalat om vikten av att sprida berättelser om psykisk ohälsa, för att motverka stigma.

Per Nohr berättar:

- Samtalet vi hade då Lou berättade om deras arbete med psykisk ohälsa, grep tag i mig så starkt. Ett ämne som är viktigt och som många drabbas av. Det finns fortfarande mycket stigma kring psykisk ohälsa inom idrotten och för Rospiggarna Speedway kändes det helt rätt att få bidra med en summa pengar till Hjärnkoll Stockholms arbete.

Lou Rehnlund svarar:

- Vi är oerhört tacksamma för detta engagemang och jag vill tacka var och en av givarna för att de skänkte pengar till oss. Nu kan vi skicka ut ännu fler personer för att dela sina berättelser på skolor, arbetsplatser och i andra sammanhang, för att visa att psykisk ohälsa inte är något att skämmas över och framför allt för att sprida hopp om att det kan bli bättre.

Pengarna öronmärks
      Pengarna kommer oavkortat användas till att arvodera Hjärnkoll Stockholms ambassadörer, som är ute och föreläser om sina erfarenheter av psykisk ohälsa.

Hjärnkoll Stockholm
      Hjärnkoll arbetar sedan 2009 med att motverka fördomar och sprida kunskap om psykisk ohälsa, med hjälp av den egna berättelsen. Detta eftersom forskning visat att personliga berättelser bryter stigma bättre än information.

www.hjarnkollstockholm.se

Rospiggarna Speedway
      Rospiggarna Speedway håller till i Hallstavik och hemmamatcherna körs på Credentia Arena.
      Föreningen har vunnit fem SM-guld genom åren och elitlaget tävlar i Bauhausligan. Det finns även en växande barn- och ungdomssektion där flickorna nu börjar ta allt mer plats.

www.rospiggarna.nu

Regioner

Hjärnkoll Stockholm arbetar för att sprida kunskap och motverka fördomar om psykisk ohälsa, med hjälp av den egna berättelsen. Här har vi ett hundratal utbildade ambassadörer som föreläser, deltar i samtal, fokusgrupper och paneldebatter på arbetsplatser, skolor, myndigheter och andra sammanhang kring psykisk ohälsa, för att dela sina erfarenheter.
      Hjärnkoll Stockholm är en del av NSPH Stockholms län.

Våga prata om psykisk ohälsa

Hjärnkoll Stockholm arbetar för att sprida kunskap och motverka fördomar om psykisk ohälsa, med hjälp av den egna berättelsen. Här har vi ett hundratal utbildade ambassadörer som föreläser, deltar i samtal, fokusgrupper och paneldebatter på arbetsplatser, skolor, myndigheter och andra sammanhang kring psykisk ohälsa, för att dela sina erfarenheter
      Hjärnkoll Stockholm är en del av NSPH Stockholms län.

Hjärnkoll Stockholm
      Södermannagatan 36