Pressmeddelande -

Ett av Sveriges äldsta textiltryckeri certifierar och digitaliserar produktionen.

Mitt under brinnande Covid-kris, fyllde ett av Sveriges äldsta textiltryckerier 60 år. Trots osäkert läge bestämde sig syskonen Niclas Axelsson och Ingela Axelsson Svenson från Gällstadbaserade Hobby Reklam att man skulle investera och säkra verksamheten för framtiden. En mer hållbar produktion och ett större ekologiskt sortiment ska ge nya affärer för bolaget som via sin kanal tshirt.se marknadsför hela sitt tjänsteutbud. En helt ny Digital to Garment, DTG printer från Kornit har införskaffats och bolaget fick i dagarna klart med sin globala certifiering enligt GOTS-standarden.

- Riktig kul, och spännande. Vi har tittat på flera certifieringar och med vår satsning på klädmärket Stanley/Stella föll det naturligt att även GOTS certifiera vår tryckproduktion. Nu kan vi erbjuda en marknadsledande digital trycktjänst som dessutom är hållbarhetscertifierad, säger Niclas Axelsson, delägare för Hobby Reklam AB.

Från att vara ett renodlat Screentryckeri i 60 år har man nu utökat med en helt digital produktionslina. I den digitala Kornitmaskinen kommer enbart GOTS certifierade plagg att tryckas, med certifierade färger. Under 2021 har arbetet med att ställa om delar av fastigheten till den nya produktionslinan gjorts, inklusive ombyggt lager och mer renodlade produktionsytor för digitalt tryck. En stor investering för bolaget.

- Vi tror att detta är framtiden inom textilt tryckeri och reklambranschen, och det är något vi känner starkt för. Det möjliggör ett snabbare produktionssätt, med möjligheter till mindre serier och en tydligare grön profil, säger Ingela Axelsson Svenson, delägare.

Och det är inte bara för att bolaget ska bli mer miljövänligt som satsningen görs. Arbetet och funderingarna har funnits i flera år.

- Vårt miljöfokus ihop med setup för webshopslösningar gör att vi blir en unik totalleverantör, vi löser allt från digital styckvis produktion till det traditionella screentrycket vid större volymer, säger Niclas Axelsson.

Kornitmaskinen kommer från den Svenska återförsäljaren Indukta i Borås. Maskinen var helt levererad och installerad under november månad.

-Det har varit kanon för oss, vi har använt certifieringsprocessen till att finslipa och anpassa ordning internt och se över hela vår verksamhet så den är mer framtidssäkrad, säger Niclas Axelsson.

• Mode

Niclas Axelsson