Högre krav på säkra garageportar

Högre krav på säkra garageportar

Säkerheten för garageportar regleras på europanivå. Säkerhetskraven finns för att undvika klämskador. En dom från hovrätten i Frankfurt visar att kraven är på väg att bli ännu högre.

Maskindirektivet, byggproduktdirektivet och produktstandard är europeiska regelverk som styr säkerhetskraven på garageportar som säljs i Sverige. Kraften i motordrivna garageportar är exempelvis begränsad till 400 newton. Dessutom finns krav på att garageporten ska gå tillbaka om den stöter på ett hinder. Allt för att undvika personskador, främst allvarliga klämskador.

Det har dock funnits ett undantag: enligt maskineridirektivet behöver ingen kontroll göras om motorn som stänger och öppnar inte säljs tillsammans med en port. Tillverkare av enbart portmaskinerier, alltså motorn som förflyttar porten, har inte haft några krav på sig. Ansvaret för säkerheten har legat tung på företaget eller hemmafixaren som installerar.

Domstolsbeslut mot osäkra portar

Nu håller två domar på att ändra detta. Hovrätten i Frankfurt beslutade den 21 maj att alla maskinerier avsedda för garageportsdrift måste följa portstandard. Kraftbegränsningen måste gälla för alla portar som maskineriet passar med. Dessutom måste tillverkaren garantera användarens säkerhet vid "en felanvändning som kan anses rimlig". Med denna dom som grund beslöt nyligen en domstol i Hamburg att en tillverkare som inte följde portstandard inte får sälja sina maskinerier.

Godkända portar på svenska marknaden

Regelverkens utformning är samma i Sverige och Tyskland. Men än så länge har ingen svensk instans skärpt kraven. Genom att vända sig till en leverantör som erbjuder maskinerier testade tillsammans med portar enligt portstandarden är man dock på den säkra sidan.

Den tyska tillverkaren Hörmann säljer garageportar med tillhörande maskinerier på den svenska marknaden. Företaget har testat att deras maskinerier passar alla egna garageportar och att portstandard samt säkerhet kan garanteras.

– Säkerhet är en prioritering för oss och det känns bra att kunna erbjuda maskinerier som är testade och godkända – dessutom enligt de hårdare tyska kraven, säger Andreas Malmström som är ansvarig för försäljningen av Hörmanns garageportar i Sverige.

==

Presskontakt för intervju: Andreas Malmström, Hörmann
010-19 00 215 - a.malmstrom.ore@hoermann.se

Presskontakt för bilder och material: Frida Thelberg, Hörmann
010-19 00 204 - f.thelberg.ore@hoermann.se

Om Hörmann

Hörmann Group är Europas ledande leverantör av garage- och industriportar. Hörmann Svenska AB säljer och servar dessa portar på den svenska marknaden.

1988 startades Hörmann Svenska AB, som idag är ledande leverantör av garageportar på den svenska marknaden. Från centrallagret i Örebro distribueras portar över hela landet. För industriportar erbjuder Hörmann Svenska AB montage i egen regi samt service av alla fabrikat på marknaden. Hörmann är en stark och pålitlig internationell partner för byggprodukter av högsta klass. Hörmann är kvalitet utan kompromisser.

Frida Thelberg

Presskontakt Marknadskoordinator Bilder, material och information 010-1900204

Garageportar och industriportar av hög kvalitet!

Hörmann startades 1935 av August Hörmann, den tyska industrimannen känd för devisen "Ett gott rykte måste förtjänas." När alla skulle bygga garage på 50-talet etablerades ryktet att Hörmann hade de bästa garageportarna. Sedan utvidgades sortimentet till industriportar och effektiva logistiksystem. Företaget tillverkar också dörrar, karmar och skjutväggar. Hörmanns ledande position har uppnåtts genom årtionden av ständig tillväxt i ett familjeföretag präglat av innovation, kvalitet och närhet till kunderna. Hörmann drivs nu av den tredje och fjärde generationen, barnbarn och barnbarnsbarn till grundaren August Hörmann.

1988 startades Hörmann Svenska AB, som idag är ledande leverantör av garageportar på den svenska marknaden. Från centrallagret i Örebro distribueras portar över hela landet. För industriportar erbjuder Hörmann Svenska AB montage i egen regi samt service av alla fabrikat på marknaden. Hörmann är en stark och pålitlig internationell partner för byggprodukter av högsta klass.

Vi erbjuder ett komplett sortiment av portar från egna fabriker. Fortfarande arbetar vi hårt för att förtjäna vårt goda rykte – Kvalitet utan kompromisser!

Hörmann
Skjutbanevägen 10