Höga Kusten Hike - Nytt vandringsäventyr i Höga Kusten

Vandringsintresset ökar världen över och nu lanseras Höga Kusten Hike – en 40 kilometer lång vandring förbi några av Höga Kustens höjdpunkter. Givet områdets värdsunika karaktär är kommer detta bli ett av Sveriges största vandringsarrangemang säger arrangören Jerry Engström.

Höga Kusten har länge vart lite av en oförtjänt doldis i vandringssverige men nu får Höga Kusten äntligen sin beskärda plats i rampljuset och en egen vandring – Höga Kusten Hike.  En 35 kilometer lång vandring längst höjdpunkterna i Skuleskogens Nationalpark och Höga Kustenleden.

En världsunik naturkombination
” Höga Kusten har en världsunik kombination av kustnära berg, djupa skogar och en skimrande kust. Vi vill att fler ska få chansen att upptäcka denna fantastiska del av Sverige”, säger Jerry Engström från Friluftsbyn Höga Kusten.

Jerry som arbetat som marknadschef för friluftsföretaget Fjällräven och även vandrat över hela världen, allt från Inkaleden i Peru till Kilimanjaro i Tanzania, verkar veta vad han talar om. Han är övertygad om att Höga Kusten Hike på sikt kommer att locka vandrare från hela världen.

Det finns få platser som kan erbjuda liknande naturupplevelser på ett sådant litet område som Höga Kusten. I kombination med kringaktiviteter såsom surströmmingsprovning och klättring så finns det goda anledningar att även stanna lite längre i Höga Kusten. Jag är övertygad om att Höga Kusten Hike på sikt kommer locka människor, inte bara från våra grannländer, utan även från Tyskland, Hollad och England.” fortsätter Engström.

Det skall vara lätt att ge sig ut på äventyr.
Deltagarna bär själva sin utrustning och tält. Men för  att underlätta planeringen ingår bland annat grundläggande friluftsutbildning, transporter, mat i form av frystorkade rätter, gas för matlagning samt karta.  ” Vi vill sänka trösklarna och få fler att ta steget ut och uppleva vår underbara natur och samtidigt träffa likasinnade. Jag tror just stämningen är en av de stora anledningarna till att följa med ut” avslutar Engström.

Låter som ett ypperligt tillfälle att samla kompisgänget, familjen eller kollegorna till några härliga dagar i Höga Kusten.

FAKTA:
När: 1-5 Augusti 2013.
Pris: 1 490 kr för vuxna, 990 kr för barn/ungdom.
Läs mer på www.hogakustenhike.se

• äventyr i höga kusten