Den 11 juli är det världspremiär för Bygdesplet Höga Kusten av Tomas Ledin.  Här vid Höga Kusten Friluftsteater i Lövvik tillsammans med regissören Markus Virta, kanske mest känd för musikalsuccén ”Så som i himlen”.
Den 11 juli är det världspremiär för Bygdesplet Höga Kusten av Tomas Ledin. Här vid Höga Kusten Friluftsteater i Lövvik tillsammans med regissören Markus Virta, kanske mest känd för musikalsuccén ”Så som i himlen”.

Ledins teaterdröm blir verklighet i Höga Kusten

Den 11 juli 2024 är det premiär för Tomas Ledins Bygdespel ”Höga Kusten – Sanningar och skrönor på sågverkens tid”. Bygdesplet utspelar sig på nybyggda Höga Kusten Friluftsteater i Lövvik med bland annat Morgan Alling, Sussie Eriksson och Jens Nilsson i rollerna. Biljetterna släpps redan nu på torsdag den 14 december. Det är jättekul att den här satsningen blir verklighet. Den stärker Höga Kustens kulturutbud och jag tror att bygdespelet kommer att locka både lokalbor och långväga besökare, säger Anna Hellgren, Verksamhetsledare på Höga Kusten Turism.

Totalt nio föreställningar är planerade mellan den 11 juli och 21 juli. Bygdespelet är en vacker saga där kärlek triumferar över girighet. Om kraften i Ådalen i början av förra århundradet, om alla de rikedomar som vanns och förlorades. Om uppoffringar som bar frukt. Och de som föll döda mot marken. Det var en tid rik på historier i en av Sveriges mest natursköna delar.

Det hela började 1893 när en pojke föds så fattig att gossen måste auktioneras bort. Han är föräldralös, ingen finns för att mätta hans mun. Köparen drar stor nytta av pojken. Jonas, det är pojkens namn, blir med åren en duktig sågare i Sveriges framväxande skogsindustri. Få kunde plocka så många plankor ur en enda stock som Jonas.
–Jo, min farfar hette också Jonas. Han blev också bortauktionerad och växte upp här i trakten runt sågverken. Bygdespelet Höga Kusten är vårt sätt att ta av oss hatten för Jonas och hans generation, säger Tomas Ledin som hade sin barndoms somrar i Lövvik.

– Alla de män och kvinnor som gav Sverige sin välfärd. Vi vill göra ett bygdespel för deras och vår skull. En föreställning som kan leva i många, många år. För dess historia är evig och - kanske just i dessa tider - värdefull att föra vidare, fortsätter Tomas.

Fröet till bygdespelet och Höga Kusten Friluftsteater kom med albumet ”Höga Kusten”. En platta som Tomas Ledin gav ut 2013.
– Skrivandet går alltid lätt när jag bär på sånger som vill ut. Och dessa berättelser ville verkligen höras. Plattan var en fröjd att få göra. Och glädjande tog publiken emot den med öppna armar.

Samverka och kraften att gå tillsammans

Bygdespelet Höga Kusten och Höga Kusten Friluftsteater blev verklighet tack vare ett nära och varmt samarbete mellan Lövviks By- och idrottsföreningsordförande Tommy Bergquist och framsynta personer som Andreas Gylling och Malin Svanholm på Kramfors kommun. Hand i hand med byinvånare gjorde man detta till synes omöjliga projekt möjligt.

Med en budget på ca 7 miljoner kronor färdigställdes sommaren 2023 en helt ny kulturscen - Höga Kusten Friluftsteater, med plats för 900 sittande i publiken. Detta efter att tusentals ideella arbetstimmar av förenade händer från bygdens eldsjälar.

–Det har varit självklart för mig att engagera mig. Den här bygden har betytt så ofantligt mycket för både mig och min familj, för flera generationer. Jag har mina rötter häruppe. Så – du kommer garanterat hitta mig i publiken i Lövvik den 11 juli nästa år, säger Tomas Ledin.

Stark evenemangssommar 2024

Förutom premiär av Bygdesplet Höga Kusten kan lokalbor och besökare glädjas åt många fina musikevenemang i Höga Kusten till sommaren. Naturscen Skuleberget får exempelvis besök av Molly Sandén, Tommy Körberg, Eldkvarn och Diggiloo.

– Både våra större och mindre aktörer är i full färd med att planera inför sommaren och som destination har vår kulturutbud vuxit. Många besökare åker kanske hit för ett specifikt event, men passar då samtidigt på att stanna ett par extra dagar och upptäcka mer av vårt område. Kombinationen av vår storslagna natur, goda smaker och bra kulturutbud är unik och något som lockar allt fler besökare, avslutar Anna Hellgren.

Fakta:

Höga Kusten - Sanningar och skrönor på sågverkens tid - Ett bygdespel av Tomas Ledin.
Världspremiär den 11 juli 2024 på Höga Kusten Friluftsteater.
Medverkande: Morgan Alling, Sussie Eriksson, Jens Nilsson, Tova Hollender, Stina Johansson, Klas Wiljergård, Victor Morell, Marta Parkman samt stor ensemble och orkester.
Musik och sångtexter: Tomas Ledin
Regi: Markus Virta
Manus: Pär Nymark

Biljetter: www.showtic.se, släpps den 14/12.
Produceras av 2Entertain, Vicky Nöjesproduktion och Live Nation

För mer information kontakta:

Anna Hellgren, Verksamhetsledare Höga Turism, anna@hogakusten.com, 070-517 50 53.