När allt känns annorlunda erbjuder Höga Kusten nya perspektiv!

När allt känns annorlunda erbjuder Höga Kusten nya perspektiv!

Aldrig har väl utblickarna i Höga Kustens naturvärldsarv känts så befriande som nu. Storslagna vyer och vida ytor gör destinationens utbud extra attraktivt i besökarnas ögon. Något som tydligt märks sedan antalet besökare på www.hogakusten.com fördubblats i samband med att regeringen ändrat rådande reserestriktioner. Nu rustar både destinationsbolaget och företagen för att ansvarsfullt kunna ta emot både långväga besökare och hemestrande lokalbor samt att erbjuda alla en trygg och säkert semesterupplevelse.

Dubbelt så stort intresse för destinationens utbud.

I och med upphävningen av reseförbudet som presenterades förra veckan, har intresset för Höga Kusten aldrig varit större. ”Senaste dagarna har vi i stort sett dubblat antalet besökare på www.hogakusten.com.” berättar Mikael Englund, vd på Höga Kusten Turism. ”Ett intresse vi känner oss väl rustade att som destination kunna möta upp kring tillsammans.” fortsätter Mikael.

Krisen har konverterats till möjlighet.

Företagen och det offentliga har, under tiden som pandemin har hållit ett hårt grepp om besöksnäringen, stärkt sitt destinationsövergripande samarbete och samverkat kring 7 olika stödprogram som har möjliggjort kompetensutveckling, produktutveckling och färre varsel. ”Det har putsats och fejats i destinationens alla hörn inför att vi återigen ska kunna hälsa besökare varmt välkomna. Vi har nyttjat tiden till att vässa vårt värdskap och utvecklat vårt erbjudande till marknaden.” konstaterar Mia Karlsson, VD för Höga Kusten Destinationsutveckling.

Fler produkter på hyllan sommaren 2020.

En produktutvecklingscheck har under våren lett till ett 70 tal nya produkter på hyllan. Tack vare denna innovativa stödform kommer besökarna att få vandra på nya vandringleder, kunna beställa en lokalt packad ryggsäck, ha möjlighet till bäversafari och mycket mer. Det kommer även växa fram pop-up- restauranger i anslutning till populära besöksmål och det lockas även med kulturupplevelser längs Ångermanälven.

Destinationen välkomnar nu till en trygg sommar i Höga Kusten.

”Företagens omfattande förberedelser och anpassningar till myndigheternas rekommendationer gör att vi känner oss redo att återuppta kommunikationen kring vår unika destination.” säger Mia Karlsson som också påpekar ”Vi har ett stort ansvar att med omsorg locka till ett besök i Höga Kusten, men samtidigt också påminna om allas vår skyldighet att förhindra smittspridningen.”

Ett destinationsövergripande informationsmaterial ställs till företagens förfogande som ska stötta dem i sommarens möte med besökare från både när och fjärran. Här tydliggörs hur resenärer kan få personlig service på plats samtidigt som det påminns om att hålla ett hjärtligt avstånd och ta ansvar för varandra och naturen. ”Höga Kusten är en säker destination att besöka då våra företag tar stort ansvar och vi har ansenliga ytor att dela med oss av, men vi vill vara tydliga med att vi också ställer krav på våra besökare att ta ansvar gentemot andra turister, men också oss som bor och verkar på denna världsunika plats.” säger Mikael Englund.

Solstolen från varmare breddgrader byts i år mot en solstol i Höga Kusten

Många tänker nytt kring semesterresan i år. Det vill Höga Kusten möta upp kring och startar nu en kampanj som ska addera en nivå av nyfikenhet hos de målgrupper som i vanliga fall inte söker sig till destinationens utbud. Här kan en solstol i Höga Kusten vara en ögonöppnare och visa ett annorlunda uttryck för en annorlunda sommar. ”Vi är redan positionerade som ett attraktivt resmål för de aktiva naturälskarna med vårt starka utbud. Nu adderar vi nya målgrupper och lockar fler nyfikna.” berättar Mia Karlsson. Kampanjen vänder sig med olika för målgruppen anpassade budskap till bland annat soldyrkarna, husbilsresenären och kulturentusiaster. Även destinationens företag kommer kunna sprida bilden av en annorlunda sommar, där den traditionella solstolen utomlands i år är utbytt mot en annan variant - lika avkopplande men med andra upplevelser, nya upplevelser, trygga upplevelser!

För mer information:

Mia Karlsson, VD Höga Kusten Destinationsutveckling 070 360 24 05

Mikael Englund, VD Höga Kusten Turism, 070 518 99 10

Höga Kusten Destinationsutveckling är det kommunalt ägda destinationsbolaget.

Höga Kusten Turism är det näringsägda marknadsbolaget.