Nationalparksbussen börjar att köra på midsommardagen och ger besökare möjlighet att ta bussen gratis till Skuleskogens nationalpark.

Till midsommar öppnar bron till entré syd och Nationalparksbussen börjar rulla

Lagom till sommarsäsongen så är glädjande nog bron till Entré Syd klar att tas i trafik samtidigt som Nationalparksbussen återigen ger besökare möjlighet att ställa bilen och ta bussen gratis till Skuleskogens nationalpark.

– Vi är väldigt glada över att kunna erbjuda den här lösningen även i år. Bussen går från midsommardagen till och med den 14 augusti, så vi hoppas att så många vandrare som möjligt väljer bussen i stället för bilen, säger Torbjörn Engberg, chef för enheten för skyddad natur på Länsstyrelsen Västernorrland.

Inpasseringen till nationalparken blir nu möjlig att göra på ett miljövänligt sätt, både genom gratisbussen till Entré Väst och Entré Syd, men också genom en anropsstyrd trafik av en elminibuss till Entré Nord.

Tidigare i veckan invigde Prins Nicolas, hertig av Ångermanland, sin dopgåva i form av en upptäckarpark vid Skulebergets fot. Det är ytterligare en attraktion vid Skuleberget och en bra plats för barnfamiljer att vänta på bussen till Nationalparken. Förutom vid naturum Höga Kusten vid Skuleberget stannar bussen vid Friluftsbyn, Skulebergets Havscamping och Kustladan och E 4 i Docksta.

– Det här ger besökare möjlighet att vandra från en punkt till en annan i stället för att behöva gå tillbaka till utgångsläget, och det avlastar också trafiken till den populära södra entrén, säger Torbjörn.

Att bussen går under hela dagarna och under den mest intensiva sommarperioden välkomnas av både boende och företagare i området.

– Vi är glada att bussen stannar hos våra företagare nära Nationalparken, det gör det möjligt för besökare att kunna lämna bilen vid sitt boende och ändå ta sig ut i parken, säger Anna Hellgren, VD för Höga Kusten Turism AB

Alla aktörer i besöksnäringen i Höga Kusten jobbar tillsammans för att nå målet att vara en koldioxidneutral destination år 2030 och där är Nationalparksbussen en viktig pusselbit.

– Vi måste visa att vi menar allvar i den gröna omställning och ett ökat nyttjande av kollektivtrafiklösningar är en nödvändig del i detta. Att det dessutom underlättar för både besökare och boende att bli mindre beroende av bilen är bara positivt, avslutar Anna Hellgren.

För mer information:

Torbjörn Engberg, 070-615 90 03, Länsstyrelsen.

Anna Hellgren, 070-517 50 53, VD Höga Kusten Turism.