Rotsidan - ett ställe där Höga Kusten tid är som bäst!

Trenden fortsätter - rekordsommar för Höga Kusten!

Antalet gästnätter i Höga Kusten fortsätter att öka, enligt preliminär statistik från Tillväxtverket.

-Det är otroligt glädjande att se att även i år ökar beläggningen de första åtta månaderna, och de utländska gästerna är fler än någonsin, säger Mia Karlsson, VD för Höga Kusten Destinationsutveckling.

Det är en tydlig ökning med 12% mot ifjol och hela 19% mot 2019 för årets första åtta månader. Och en stor del av denna ökning står de  internationella gästerna för, sedan 2019 är ökningen hela 40%.

Bryter vi ut sommarens siffror (juni-augusti) gällande kommersiella gästnätter ser vi en ökning med 10% jämfört med 2021 och 20% jämfört med 2019.

-Det här är återigen ett kvitto på vår långsiktiga satsning för Höga Kusten. Vi har blivit en plats det pratas om, folk längtar till och dessutom levererar vi när besökarna är på plats, säger Mia Karlsson.

Ett kvitto på det är att Höga Kusten alltid får höga betyg i olika gästundersökningar och i den senaste undersökningen som gjorts i sommar säger hela 94 procent att deras besök i området överträffade deras förväntningar.

-Då ska vi veta att förväntningarna är höga redan innan resan, så jag är otroligt stolt över våra entreprenörer och över alla Höga Kusten-bor som dag efter dag bjuder på ett välkomnande till besökaren som gör att de trivs och vill komma tillbaka, säger Anna Hellgren, VD för Höga Kusten-turism, besöksnäringsföretagens förening i området.

De färska siffrorna ska nu analyseras i detalj och arbetet fortsätter med att utveckla och vårda Höga Kusten som besöksmål.

-Det finns en oro för de tider vi lever i och människors plånböcker är inte lika tjocka. Men vi erbjuder en natur som alltid är öppen och gratis och en möjlighet till olika upplevelser och boende att fylla sin vistelse med, säger Mia Karlsson.

Tiotusen år av landhöjning

Tiotusen år av nya utsikter

Söker du naturupplevelser på riktigt hög nivå? Då är vårt vackra världsarv Höga Kusten ett måste. Längs Norrlandskusten, mellan Härnösand och Örnsköldsvik, finns världens högsta kustlinje med helt unika bevis på hur landet rest sig efter varje istid.

Hos oss slår du läger med människor från hela världen. Du väljer själv om du andas in naturen, dofterna och kulturen långsamt eller höjer pulsen i en spännande aktivitet. Oavsett vilket, törs vi lova att du tappar andan av den storslagna utsikten.

Välkommen till Höga Kusten!

Anna Hellgren

Verksamhetsledare Höga Kusten Turism 070-517 50 53