Världsarvsbussen bidrar till en hållbar destination och ger besökaren en bättre vandringsupplevelse

Pressmeddelande -

För tredje sommaren i rad uppmanas besökare och Höga Kustenbor att ta Världsarvsbussen till Skuleskogens nationalpark. Förutom att bussen är ett hållbart alternativ till att uppleva världsarvets unika natur vill Höga Kusten Destinationsutveckling, Höga Kusten Turism och Länsstyrelsen underlätta trafiksituationen vid Skuleskogens Entré Syd och minska biltrafiken in mot nationalparken.

Höga Kusten är en av Sveriges snabbast växande destinationer. Pandemin har gjort att ännu fler längtar ut till naturen och friluftslivet har växt sig starkt. Inför sommaren kommer många svenskar att semestra i Sverige – och mycket talar för Höga Kusten.

– Redan nu får Höga Kusten Turistservice vandringsfrågor och det känns jättekul att vi kan tipsa om Världsarvsbussen som på ett smidigt sätt möjliggör fina vandringsupplevelser till nationalparken. Vi har ett av Unesco utsett naturvärldsarv att vårda. Det känns då som en självklarhet att vi ska kunna erbjuda ett hållbart resande, säger Mia Karlsson, VD på Höga Kusten Destinationsutveckling.

Större möjligheter till dagsutflykter

Under perioden 26 juni – 8 augusti kommer Världsarvsbussen att gå mellan Friluftsbyn, Naturum Höga Kusten vid Skuleberget, Veåsand samt Entré Syd och Entré Väst vid Skuleskogens nationalpark. Nytt för i år är att besökaren kan ta bussen till antingen Entré Syd och vandra över dagen till Entré Väst och ta bussen därifrån, eller omvänt. Det blir också smidigare att göra en rundtur där dagen börjar och avslutas vid Naturum Höga Kusten, i Friluftsbyn eller Skulebergets Havscamping vid Veåsand.

Parkeringsvärdar och bra information

Antalet besökare i nationalparken har mer än fördubblats på fem år. Fler besökare gör att både nationalparksförvaltningen och boende i området upplever utmaningar.

– Det är väldigt positivt att så många hittar ut i våra fantastiska naturområden, särskilt i dessa tider. Vi gör flera olika åtgärder för att minska de problem som kan uppstå. Världsarvsbussen är en del. Det kommer även att finnas parkeringsvärdar vid Entré Syd och Naturum Höga Kusten, berättar Torbjörn Engberg, chef för enheten för skyddad natur på Länsstyrelsen Västernorrland.

– Vi vill ge alla besökare chansen att uppleva de unika naturvärden som nationalparken erbjuder. Samtidigt kan vi tillsammans bli bättre på att uppmuntra besökarna att besöka området under fler tider på dygnet och under fler säsonger. Parallellt med arbetet inför sommaren jobbar vi också mer långsiktigt. Det handlar både om att åstadkomma en mer hållbar infrastruktur och att påverka resmönster, avslutar Torbjörn.

För mer information:

Torbjörn Engberg, Länsstyrelsen, 070-615 90 03, torbjorn.engberg@lansstyrelsen.se

Mia Karlsson, Höga Kusten Destinationsutveckling, 070-360 24 05, mia@hkdest.se

Mikael Englund, Verksamhetsledare Höga Kusten Turism, 070-518 99 10 mikael@hogakusten.com

För tidtabell och mer info besök www.hogakusten.com/sv/varldsarvsbussen

Tiotusen år av landhöjning

Tiotusen år av nya utsikter

Söker du naturupplevelser på riktigt hög nivå? Då är vårt vackra världsarv Höga Kusten ett måste. Längs Norrlandskusten, mellan Härnösand och Örnsköldsvik, finns världens högsta kustlinje med helt unika bevis på hur landet rest sig efter varje istid.

Hos oss slår du läger med människor från hela världen. Du väljer själv om du andas in naturen, dofterna och kulturen långsamt eller höjer pulsen i en spännande aktivitet. Oavsett vilket, törs vi lova att du tappar andan av den storslagna utsikten.

Välkommen till Höga Kusten!