Viking Line fortsätter att utöka sin satsning på kryssningar till Höga Kusten.

Viking Line gör fler resor än någonsin till Höga Kusten

Idag lanserar Viking Line sitt kryssningsutbud för 2022 – och hela åtta gånger anlöper Viking Line till Härnösand och Höga Kusten. Redan den 17 april startar säsongen med en påskkryssning. Därefter blir det två turer i maj, en i juni och sedan avslutas säsongen med fyra kryssningar på tema kräftfest i september.

– Att Viking Line utökat antalet turer och kör under en längre period ligger helt i linje med vår strategi för att visa upp Höga Kusten under fler säsonger, säger Mia Karlsson, VD Höga Kusten Destinationsutveckling.

Efter två år av olika restriktioner är längtan efter nära och trygga upplevelser större än någonsin. I och med det utökar Viking Line utbudet av destinationskryssningar inför 2022 och först ut är en påskkryssning till Höga Kusten med Viking Cinderella.

– Det är så roligt att vi får hälsa Viking Line och dess resenärer välkomna till Härnösand även 2022. Att bolaget väljer att återvända och utöka utbudet visar att intresset för Härnösand och Höga Kusten håller i sig, säger Andreas Sjölander, kommunstyrelsens ordförande (S).

Tillsammans ger vi värdskap i toppklass

I Höga Kusten har man länge tillsammans med näringen arbetat med ett gott värdskap. Senast förra året hamnade Höga Kusten på första plats i Research Ones gästundersökning gällande var besökarna fick det trevligaste bemötandet. Höga Kusten Turistservice vann också ”Bästa Värdskap inom Besöksservice 2020.” Ett  pris som är framröstat av besökarna och delas ut av Visita och Besöksservicerådet.

–De dagar vi har kryssningsbesök i Härnösand är det en särskild känsla och puls i stan som jag tror att både besökare och Härnösandsbor uppskattar. Besöken genererar stolthet och vi har fantastiskt många fina ambassadörer som bjuder på fint värdskap. Det är otroligt värdefullt, säger Petra Forsström, näringslivschef på Härnösands kommun.

Många kryssningsresenärer kommer tillbaka

– Många som åkt på en kryssning väljer att åka tillbaka på egen hand och uppleva ännu mer av destinationen. På så sätt ger kryssningarna ringar på vattnet och får positiv effekt för besöksnäringen i hela Höga Kusten på både kort och lång sikt. Tillsammans med näringen och Härnösands kommun har vi hittat ett sätt att paketera Höga Kusten som uppskattas av besökarna och att Viking Line väljer att göra ytterligare kryssningar hit visar att intresset för vår destination är stort, avslutar Mikael Englund, VD för Höga Kusten Turism.