Höganäs toppar bredbandsrankning

Höganäs kommun tar tredjeplatsen i årets bredbandsrankning. 93 procent av hushållen i Höganäs har nu tillgång till fiber, en ökning med 40 procent jämfört med 2016. Rankningen baseras på statistik från Post- och telestyrelsen.

Som kommunägt energibolag är vårt bidrag att göra vår kommun till en attraktiv plats att bo och verka på genom att underhålla och utveckla tjänster för energi och digital kommunikation. 2017 valde vi att öka takten för fiberutbyggnaden ordentligt och ansluta de återstående områdena fram till 2019. Att toppa den här rankningen är ett kvitto på att vårt engagemang ger resultat, berättar Benny Ulmestig, VD på Höganäs Energi.

Fortfarande saknar ungefär 28 procent av svenskarna tillgång till snabbt bredband. Det finns en risk att dessa hamnar i ett digitalt utanförskap när välfärden är digitaliserad. Att nå bredbandsmålen är därför viktigare än någonsin.

Målet enligt den nationella bredbandsstrategin är att 95 procent av alla hushåll och företag ska ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s senast år 2020. 2017 hade 72 procent av Sveriges hushåll tillgång till bredband via fiber. I Höganäs är motsvarande siffra 93%, vilket är långt över riksgenomsnittet.

Benny Ulmestig, VD Höganäs Energi, 042 – 33 72 20

• internet
  • stadsnät
  • energibolag
  • kullabygden
  • fiberutbyggnad
  • bredband
  • fiber

Höganäs Energi är ett kommunalt bolag som tillhandahåller elnät, elhandel, digital infrastruktur och fjärrvärme till Höganäs invånare. Som ett litet bolag på en marknad med stora konkurrenter kan man erbjuda en unik närhet till kunderna och korta beslutsvägar.