Göran Adlén spår små aktörer som framtidens storheter! Trendguruns sista trendrapport på Högberga Gård.

I en dyster tid med höga ohälsotal och reella klimathot behöver vi återvända till våra mest grundläggande behov. Som att sova gott, äta bra och vara snälla mot varandra. Det är utgångspunkten i Göran Adléns allra sista Trendrapport.

Liten, snabb och fylld med kärlek är titeln på omvärldsanalytikern och trendspanarens Göran Adléns 15:e trendrapport som presenteras på Högberga Gård den 14 februari 2017. Det blir en heldag som lyfter de senaste trenderna inom områden som marknadsföring, varumärken, sociala medier, kundservice, ledarskap, hållbarhet och personlig utveckling. Och såväl meny som musikval, av Peter Siepen i DJ-båset, kommer att spegla framtidens trender.

- Det här blir min sista trendrapport, dels för att det är viktigt att förnya sig själv men också eftersom det blir svårare att spå framåt då slumpen blir mer avgörande och trenderna blir mindre likriktade då alltfler väljer att gå sin egen väg. Eftersom jag avslutar efter 15 år blir det något extra och jag kan inte tänka mig bättre inramning än Högberga Gård, säger Adlén.

Liten och snabb syftar på att de minsta aktörerna är de som framöver spås göra störst skillnad. Medan stora organisationer lätt blir tungrodda och besluten tar lång tid kan de små springa både om och förbi i snabb takt.

- De stora jättarnas tid är förbi, framöver kommer det att vara de små företagen som är vinnarna. De kan jobba mer möjlighetsorienterat och är också de som vill och vågar satsa på avgörande värden som medarbetarnas hälsa. Det viktigaste framöver kommer att vara nätverkskapital där många små jobbar tillsammans.

Och fylld med kärlek kommer årets Trenddag garanterat att vara då den infaller på Alla hjärtans dag och precis som titeln antyder kommer Göran Adlén även att beröra många mjuka värden.

- Kärlek är det som ger hopp i en dyster verklighet med höga ohälsotal och ett klimathot som många först nu förstått verkligen är på riktigt och inte bara populistisk propaganda. Vi behöver vända existentiella kriser till existentiella möjligheter, vara snälla mot varandra och mot vår jord.

Trendrapporten rymmer även Göran Adléns spaningar kring hur man förändrar sitt liv, blir en stark digital ledare, undviker felrekryteringar, lär sig förstå 2000-talisterna, blir mer hälsosam och når framgång med artificiell intelligens. Dessutom kommer trendspanaren att visa några av de framtidsprylar han testat på sistone.

- Och så kommer jag att försöka ge svaret på frågan som alla ställer, nämligen vem i hela världen kan vi lita på?, säger Adlén.

- Vi är glada att Göran Adlén litar på oss och återkommer år efter år med sin uppskattade Trendrapport som alltid ger oss nya idéer om hur vi själva kan utveckla vår verksamhet framåt, säger Högberga Gårds VD Johan Hjort.