Nyhet -

”Vi vill inte behöva tacka nej till ungdomar som vill städa och göra en miljöinsats”

Idrottsrörelsen bygger på frivilliga insatser från miljontals barn och vuxna. En stor del av finansieringen sker genom försäljning av produkter. Men organisationen Städa Sverige vill istället rikta ungdomarnas engagemang till skräpplockning för en framtida bättre miljö. Städa Sverige har sedan starten 1988 plockat 45 000 ton skräp tillsammans med föreningarna, vilket har gett 250 miljoner kronor tillbaka till föreningslivet. Den 10 april är det dags för stränderna att städas, innan årets badsäsong drar igång.

- Kusterna är utsatta eftersom skräpet kommer från fler håll. En del kommer från land, en del har fallit i från båtar och mycket kommer med havsströmmarna söderifrån. Västkusten är extra hårt drabbad, då havsströmmarna samlas just utanför Bohuskusten, säger Mårten Heslyk, som är projektledare för miljöprojekten i västra Sverige.

Städa Sverige arbetar tillsammans med lokala idrottsföreningar och har över 40 specialförbund inom Riksidrottsförbundet knutna till sig. Över tusen miljöprojekt genomförs varje år i hela Sverige. Men alla projekt är beroende av att kommuner, näringsliv och andra organisationer går in som sponsorer. Beroende på hur mycket pengar som säkras kan de sedan ta kontakt med ett antal föreningar i det område som ska städas. Inför varje städprojekt utbildas ungdomarna i Städa Sveriges miljöutbildning, för att få en ökad förståelse för hur nedskräpningen påverkar naturen och hur skräpet kan tas om hand och återvinnas.

- Intresset från föreningarna är jättestort. Ungdomarna vill gärna vara med och ta ansvar för sin närmiljö. Tyvärr räcker inte pengarna till för att engagera alla som anmäler sitt intresse. Varje år får vi tacka nej till flera hundra föreningar som vill delta i våra projekt runt om i Sverige. Det är tråkigt, menar Mårten Heslyk.

Förutom att städa stränder, arrangerar Städa Sverige miljöprojekt längs vägar, i städer och i naturreservat. Behovet är stort och ser inte ut att avta. Visionen för organisationen är att kunna engagera 25 000 ungdomar år 2023 mot dagens 17 000.

- När vi tar hjälp av idrottsrörelsen angriper vi problemet med nedskräpning från två håll. Ju fler ungdomar som engageras desto mer skräp plockas upp. Eftersom de utbildas och blir miljömedvetna ökar sannolikheten för att de själva inte skräpar ned, vilket minskar nedskräpningen på sikt. Dessutom bidrar vi till att förverkliga deras drömmar om att åka på den där träningsresan, cupen eller köpa in nya träningskläder, säger Mårten Heslyk, som själv har varit aktiv i föreningslivet i många år som fotbollstränare och ledare inom Friluftsfrämjandet.

- Jag tycker att jag har det perfekta jobbet. Jag får vara ute mycket i naturen tillsammans med entusiastiska ungdomar och föräldrar. Det skapar en härlig gemenskap när vi tillsammans hjälps åt för att göra en samhällsinsats genom strandstädning. När man är färdig och har fått ihop ett antal säckar och man vänder sig om och ser en ren strand. Det är väldigt tillfredsställande, avslutar Mårten Heslyk.

Hogia är ett av de företag som sponsrar Städa kust-dagen den 10 april och medverkar till att ett miljöprojekt i Stenungsund kan genomföras, tillsammans med Stenungsunds Handbollsklubb, Ödsmåls Idrottsklubb, Stenungsunds Idrottsförbund, Stenungsunds Hockey och Vallens Idrottsförening. Alla lag som deltar i Städa Sveriges projekt får ett bidrag till sin lagkassa.