Hogia ansluter sig till PEPPOL

För att förenkla för företag att delta i offentliga upphandlingar går Hogia in som accesspunkt i det europeiska nätverket PEPPOL. Som en av få systemleverantörer säkerställer Hogia att kunder inom såväl privat som offentlig sektor kan skicka och ta emot e-fakturor direkt från sina ekonomiprogram, utan att behöva tänka på format, tekniska anpassningar eller integrationer för att leva upp till gällande lagkrav.

I april blir det lag på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras elektroniskt. Det innebär att alla leverantörer till offentliga verksamheter måste skicka elektroniska fakturor (e-fakturor), och att såväl myndigheter som kommuner, landsting och regioner måste kunna ta emot e-fakturor.

PEPPOL är ett av flera nätverk som tillhandahåller standardiserade och godkända format för att skicka och ta emot e-fakturor i enlighet med den nya lagstiftningen.

- För oss på Hogia är det självklart att ta oss an nya standarder och gå in som accesspunkt i PEPPOL. Vi som leverantör säkerställer nu att våra kunder enkelt kan kommunicera med andra parter i nätverket och leva upp till gällande lagkrav. När köpare och säljare kan utbyta information oberoende av vilket affärssystem de använder skapar vi förutsättningar för en bättre e-handel, berättar Hogias e-fakturaexpert Anna Elverheim.

- Vi ser att PEPPOL-nätverket börjar få stor spridning i Europa. I Norge använder redan de flesta aktörerna inom såväl det privata näringslivet som i den offentliga sektorn PEPPOL, en utveckling vi hoppas på även i Sverige när lagkravet träder i kraft i vår. I Sverige är alla myndigheter registrerade i nätverket och sannolikt kommer hela den offentliga sektorn att följa efter i snabb takt. För att förenkla kommunikationen mellan samtliga parter förväntas även leverantörer till offentliga verksamheter att börja använda PEPPOL som standard.

Obligatorisk e-faktura gäller alla inköp till följd av offentlig upphandling och omfattar därmed även direktupphandling. Att inte fakturera på rätt sätt till offentliga organisationer kan innebära vite. PDF-faktura eller skannade fakturor kommer inte att godkännas.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Presskontakt Marknadschef Hogia-gruppen +46 (0)303-662 91

Hogia-gruppen – en koncern full av entreprenörskap

Hogia utvecklar, säljer och supportar programvaror och systemlösningar för företag som vill fokusera på sina verksamheter istället för på krånglig och tidsödande administration.

Hogia erbjuder allt från små bokföringsprogram för enmansföretaget till kompletta, branschspecifika IT-lösningar och -system för exempelvis kollektivtrafik, åkerier, revisionsbyråer, fastighetsbolag och butikskedjor.

I Hogia-gruppen finns 30 operativa bolag, som var och ett verkar inom ett väl definierat verksamhetsområde. Vår organisationsform bygger uttalat på småskalighet och entreprenörsanda. Företagskulturen skapar engagerade medarbetare och tillsammans ger vi våra kunder de bästa tänkbara affärslösningarna.

Hogia-gruppens huvudkontor ligger i Stenungsund, där företaget grundades 1980. Idag har den familjeägda koncernen växt till 650 medarbetare och finns i Norden och Storbritannien.

Hogia
Hakenäs