Hogia tänjer på gränserna inom transportområdet

Hogia tänjer på gränserna inom transportområdet

Hogia Transport Management Systems AB har fått sin första kund i Danmark inom transportplaneringssystem. Därmed går startskottet för bolagets internationella försäljning av programvaror i den nya G4-produktserien.

Hogia är marknadsledande inom IT-system för transportbranschen i Sverige och Norge och kan nu sätta en nål i ytterligare ett land på kartan över kunder. Hogia har levererat systemen Hogia G4 Resursplanering och Mobilast transportplanering till sin första danska kund, HC Pumps & Trucks.

– Vi har länge haft ett mål och en önskan om att fortsätta gå internationellt med våra transportplaneringssystem. I dag är vi där, mycket tack vare mycket goda relationer med våra kunder, säger Lars Tingström, bolagschef på Hogia Transport Management Systems AB.

Med Hogias programvara är det möjligt att styra faktureringsrutinerna och transportledningen på ett och samma ställe. Det var viktigt för HC Pumps & Trucks, som tidigare hade behövt dubbelarbeta i olika system. Det gav långa ledtider mellan utförda uppdrag och fakturering av ordern.

En förutsättning för att HC Pumps & Trucks skulle välja Hogia var att de kunde fortsätta använda sitt koncerngemensamma ekonomisystem. Eftersom Hogia utvecklar standardsystem med öppna gränssnitt, så var det möjligt.

– Med Hogias system har vi i dag en mycket bättre kontroll på verksamheten. Det gäller för såväl våra resurser som för den ekonomiska uppföljningen, säger Rene Hald, VD för HC Pumps & Trucks.

Det är i första hand med produkten Hogia G4 Transport som Hogia Transport Management Systems AB ska gå internationellt. Det är en molntjänst bestående av orderregistrering, transportplanering med fyllnadsgrad, orderstatus, ruttplanering och historik. Till systemet finns även en app för mobil orderhantering.

– I G4 Transport får kunden en tydlig översikt över verksamheten. Med systemet har vi lyckats lösa många av de logistiska utmaningar som små transportföretag kämpar med. Kunden får möjlighet att öka kontrollen och minska ledtiderna, något som ger besparingar för företaget, säger Lars Tingström.

För mer information, kontakta:

Lars Tingström, bolagschef, Hogia Transport Management Systems AB,
tel: 0702–69 84 39, e-post: lars.tingstrom@hogia.se