Ny storaffär för Hogia i nordisk kollektivtrafik

Helsingfors-regionens trafik (HSL) meddelade förra veckan att ett konsortium lett av Tieto, och där Hogia ingår, skall få leverera det nya biljett- och informationssystemet i regionens kollektivtrafik.

Hogias del av affären är på ca 30 miljoner kronor för ursprungsleverans och 5 års systemunderhåll.

HSL kommer att använda Hogias programvara PubTrans som själva ”hjärtat” i det informationssystem som används för att styra och följa upp all kollektivtrafik I regionen. Med PubTrans får HSL tillgång till en IT-plattform med en öppen arkitektur. Det betyder att deras informationssystem i framtiden kan utvecklas leverantörsoberoende, vilket långsiktigt reducerar HSL:s kostnader och ger bättre möjligheter att lägga till nya tjänster.

Upphandlingsförfarandet har pågått under två år och i det vinnande konsortiet ingår, förutom finska Tieto och Hogia, franska Parkeon (hårdvara och mjukvara för kortläsare) och norska Fara (hårdvara och mjukvara för realtidsinformation samt installationsarbete i fordonen).

Utveckling och idrifttagande av HSL´s nya system kommer att vara klart 2015. Då kommer PubTrans  att vara centralsystem i kollektivtrafiken i tre nordiska huvudstäder – Stockholm och Köpenhamn (där det redan används) och Helsingfors.

Eftersom PubTrans också används i kollektivtrafiken i Västra Götaland, Skåne, Nordjylland och av flera andra svenska trafikhuvudmän har programvaran redan en mycket stark position inom nordisk kollektivtrafik. Den används idag som samlande ”databas” för 70% av all kollektivtrafik i såväl Sverige som Danmark.

Hittills har ambitionerna för Hogia Public Transport Systems huvudsakligen varit just nordiska. Sedan ett år tillbaka finns ett dotterbolag till Hogia Public Transport Systems även i Storbritannien och PubTrans-programvaran används i kollektivtrafiken i Norfolk.

”PubTrans-serien är Hogia-gruppens största enskilda programvarusatsning någonsin. Under det senaste decenniet har vi satsat 200 miljoner kronor på utveckling och vidareutveckling av detta programsystem. Mot den bakgrunden är det naturligtvis väldigt roligt att än en gång få bekräftat att programvaran är av yppersta klass även internationellt, den här gången i ett konsortium med välrenommerade partners”, säger Bert-Inge Hogsved, grundare och VD för Hogia-gruppen.

Efter framgången i Helsingfors har våra internationella ambitioner inom kollektivtrafiken ökat ytterligare”, säger Christer Lindberg, VD i Hogia Public Transport Systems AB och vice VD i Hogia-gruppen. ”Vår satsning i Storbritannien känns allt mer lovande och vi har naturligtvis planer på att så småningom etablera oss även på andra marknader”, fortsätterhan.

För vidare information: kontakta Christer Lindberg, VD för Hogia Public Transport Systems AB per telefon +46-705-909705, eller informationssekreterare Elisabet Palmgren, +46-708-629301.