”Vi vill ge rabatt till företag som planerar in träning under konferensen”

”Vi vill ge rabatt till företag som planerar in träning under konferensen”

Allt fler studier visar att stillasittande är farligt. Att inte röra på sig är en hälsobov som jämförs med både socker och rökning. Holiday Club Åre ändrade inriktning efter insikten – med succéresultat som följd. Nu smittas såväl sommargäster, skidgäster och konferensgäster av rörelseglädje.

Pernilla Gravenfors, nyligen nominerad till Årets Turismföretagare, tog vid som VD för Holiday Club Åre våren 2016. Under intensiva månader genomgick hotellet en fysisk och mental förändring och hösten 2016 nyöppnade man som ett sport- och träningshotell med ett tydligt syfte: att få fler att röra på sig.

- Barn hör till den grupp som rör på sig allt mindre, och allra minst rör de på sig när de är med sina föräldrar. Det vill vi vara med och ändra på, förklarar Pernilla Gravenfors.

Rörelseglädje och tid tillsammans är två riktlinjer som hotellet jobbar utefter på alla avdelningar. Entré till det stora gymmet SATS Åre ingår för alla hotellgäster och dessutom finns ett stort aktivitetsutbud som också är kostnadsfri. Sommartid har gäster kunnat paddla kajak och prova på SUP-yoga på Åresjön och till vintern finns bland annat möjlighet att snöskovandra, isfiska eller vara med på familjeyoga. Konceptet heter Active Inclusive och har ökat alltmer i popularitet på Holiday Club.

Intresset för aktivitet ökar även under konferenser och möten. Allt fler företag ser sina medarbetares hälsa som en avgörande del i företagets resultat och på Holiday Club finns möjlighet att ankomstträna eller lägga in en kort rörelsepaus mellan mötespunkter.

- Vi har alltid aktiva ledningsgruppsmöten och nu senast uppstod förslaget att ge rabatt till företag som vill lägga in träningstid under konferensen, skrattar Pernilla.

Hotellet har egna personliga tränare och gruppträningsintruktörer som anpassar träningspassen så att de funkar för en konferensgrupp oavsett tidigare träningserfarenhet bland deltagarna. Syftet är att skapa glädje och att mota bort prestationskraven. Företag som kommer till Holiday Club Åre kan bland annat välja att förlägga en inspirationsdag med kost och träning som en hälsokickoff i anslutning till konferensen, eller att krydda med till exempel ankomstträning eller lunchpass.

SPA-avdelningen Season SPA erbjuder en palett behandlingar anpassade för ett aktivt liv. Ansiktsbehandlingar ger fukt till hy som tillbringat en dag på fjället i torr och ibland hård vind och trötta fötter får ny energi genom såväl massage som ekologiska produkter.

Att må bra i både kropp och själ är självklart för hur man ser på hälsa på Holiday Club.

- Hälsa är ingen prestation, det är en balansskål, säger Pernilla.

Matens betydelse för hälsan är erkänt viktig och på Holiday Club har restaurang Grow varit en viktig del sedan nyöppningen 2016. Här serverar man mat för ett aktivt liv med omtanke för både säsong och omvärld. Det pågår ett aktivt arbete för att minska matsvinnet och att skapa ett större intresse för det gröna. Rätterna och smakkombinationerna är kreativa och under ständig utveckling.

Ämnen

Holiday Club Åre är fjällens träningshotell och ligger mitt i Åre by mellan fjäll och sjö. Hösten 2016 renoverades hotellet som är en hyllning till naturen, det lokala och ett aktivt liv.

Fjällens äventyrshotell - öppet hela året!

Holiday Club Åre är fjällens äventyrshotell och ligger mitt i Åre by mellan fjäll och sjö. På hotellet finns det massor med plats för mat- och rörelseglädje. Här finns ett 800 kvm stort inglasat SATS-gym, utomhusgym och hinderbana, upplevelsebad med sauna world, spinningsal, yogasal med panoramautsikt över sjön och fjällvärlden, restaurang Eatery Åre och sportbaren O’Learys med bowling. Utanför hotellet finns oändliga fjällvidder, norra europas största liftsystem och flera mil välpreparerade spår och leder samt mysiga Åre by. På Holiday Club finns också några av Sveriges bästa konferensmöjligheter för både små och stora grupper med Holiday Club Arena som rymmer upp till 3000 personer.

Holiday Club Åre
Åre Strand