Gör din tomt till en campingplats i sommar!

Förra året lanserades Hollistay som fungerar likt Booking.com för Nordens alla 2 400 campingplatser. Nu öppnar de även ett liknande Airbnb för camping, och blir först i Europa med att samla alla typer av campinggäster, campingägare och privata uthyrare på samma plattform.

Hollistay lanserades 2019 och blev genom att samla Nordens alla 2 400 campingar på en sajt, unikt i sitt slag. Nu har paret Mellstrand, som är grundare, gjort det igen genom att erbjuda fler boendealternativ för alla typer av campare; husbil, husvagn, tältare och stugboende. De är först ut i Europa med konceptet av en mix av Booking.com och Airbnb fast för camping. Förhoppningsvis kan det innebära en extra slant i kassan för uthyrarna, att camparna upptäcker nya platser, samt att de tillsammans får nya trevliga bekantskaper.

- Vi samlar alla campinggäster på ett och samma ställe och hjälper campingägare och privata uthyrare att nå en bredare målgrupp. Campinggästerna kan hitta och erbjudas alternativa boenden och slipper leta på olika plattformar, säger Malin Mellstrand, grundare av Hollistay.

Nu kan även ställplatser och aktörer inom turistnäringen, såsom speciella utflyktsmål, evenemang, vingårdar, restauranger, golfbanor, vandrarhem, bed & breakfasts som har plats på sin mark, hyra ut en plats till campingsugna gäster året runt. Men även privatpersoner med extra utrymme på sin gård. Det minsta som behövs är tillgång till elektricitet. Uthyrarna kan även erbjuda mer exklusiva platser där de ger tillgång till exempelvis toalett och dusch, latrintömning, möjlighet att träffa gårdens djur, använda poolen, få transferskjuts till olika områden, med mera. Uthyrarna sätter själva priset, men det tenderar att vara högre om det ligger nära havet eller en sjö, samt om det är stadsnära.

Bokningarna görs via Hollistays plattform där alla, utan kostnad, är välkomna att registrera sig som uthyrare eller campinggäster. Tjänsten bidrar inte bara till en extra inkomstkälla för uthyrare, utan även att campare kan hitta boende under högsäsong och speciella evenemang, då de vanliga campingplatserna vanligtvis är fulla.

Någon som redan har testat att hyra ut platser och välkomna campare hem till sig är företagaren Anders som driver Skedvi bröd utanför Borlänge, ett utflyktsmål som man kan njuta av en dag i saluhallen, handla närproducerade produkter samt avnjuta en god middag i en fantastisk restaurangmiljö och sova kvar i sin husbil/husvagn.

- Vi har redan haft några gäster här. Det har fungerat jättebra och de har upptäckt oss genom Hollistay där vi skapat ett erbjudande för camparen. Campingvärlden innebär ofta en väldigt härlig gemenskap, säger Anders, som hyr ut campingplatser på sin parkering.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Malin Mellstrand, grundare Hollistay
malin@hollistay.com