Fastighetsbolag investerar i svenskarnas mest efterfrågade e-tjänst

Fastighetsbolag investerar i svenskarnas mest efterfrågade e-tjänst

Två av Linköpings större fastighetsägare investerade precis i det snabbväxande proptechbolaget(1) HomeQ, som utvecklar en digital plattform mellan fastighetsägare och hyresgäster. Den första investering av detta slag som fastighetsbolagen gör. Nu är planen att HomeQ ska växa ännu snabbare.

De senaste åren har den så kallade plattformsekonomin vuxit kraftigt med smarta tjänster som knyter ihop människor och leverantörer i samma digitala gränssnitt. En undersökning som publicerades tidigare i år visade att just e-tjänster kring boendet var den mest efterfrågade tjänsten bland svenskarna.(2) Nu verkar de ha fått gehör för sin önskan. Det Linköpingbaserade företaget HomeQ lanserade förra året med det uttalade målet att samla fastighetsbolag och människor i samma plattform.

I ett första steg har bolaget tagit fram mjukvara som automatiserar uthyrningsprocessen för fastighetsbolag. Samtidigt annonseras lägenheter från flera bolag på HomeQ:s webbsida, där intresseanmälan kan lämnas utan att användaren behöver lämna plattformen.

- Plattformar och automation är en naturkraft som inte går att stoppa. De kommer leta sig in i alla delar av ekonomin och fastighetsbranschen står på tur, säger Hedi Kurda, grundare av HomeQ.

Nu har bolaget precis tagit in sin första investering från Centrumförvaltning och Vasaparken, två av Linköpings större fastighetsägare med över 1000 lägenheter i portföljen. Den exakta summan har inte offentliggjorts, men klart är att det handlar om ett betydande. Investerarna tar även plats i bolagets styrelse.

- Vi har själva varit kunder av HomeQ:s plattform sedan starten och såg vilken skillnad det gjorde för vår egna process. Den nya plattformsekonomin börjar komma till fastighetsbranschen och vi är övertygade om att HomeQ kommer vara en stor spelare i det fältet, säger Eddie Åhman VD på Centrumförvaltning.

Bolaget har under sitt första år lanserat i Linköping, Norrköping och Eskilstuna där man samlat över 120 000 unika besökare på sin webbsida och har ett tiotal fastighetsbolag på kundlistan, bl.a. Fastighets AB Balder(3).

Fler investeringsrundor är planerade. Enligt Hedi Kurda förs samtal med ytterligare ett antal investerare som har strategisk tyngd i branschen. Pengarna ska användas för expansion och nyrekrytering.