HomeQs årsrapport för hyresrättsmarknaden 2022

HomeQs årsrapport för hyresrättsmarknaden 2022

HomeQ publicerar nu sin årsrapport för hyresrättsmarknaden 2022. Denna rapport har i huvudsyfte att främja den allmänna kunskapen kring hyresrättsmarknaden i Sverige.

HomeQ har över 700 000 registrerade bostadssökande, vilket motsvarar 8,5% av den vuxna befolkningen. Vidare är över 145 000 lägenheter anslutna till plattformen och 20 000 förstahandskontrakt hyrdes ut under 2022. Detta gör att årsrapporten bygger på miljontals datapunkter från plattformen och visar på trender och förändringar på hyresrättsmarknaden.

Rapporten fokuserar på hyresmarknaden på nationell nivå samt djupdyker i 15 stycken fokusstäder.

Tre trender som sticker ut är:

1. Hyresrättsmarknaden är mer flexibel än vad många tror
Över en tredjedel fick en lägenhet med mindre än sex månaders väntetid och drygt hälften av alla bostadssökande fick ett förstahandskontrakt med mindre än ett års kötid.

2. Att hyra är mer ekonomiskt gynnsamt än att äga
Hyresutvecklingen för förstahandskontrakt i relation till inflationen och räntehöjningarna har varit gynnsamt för hyresrättsinnehavare.

3. Hyresrätten är första steget in på bostadsmarknaden
En tredjedel hade inte ett permanent boende innan de fick ett hyreskontrakt.

- Som Sveriges största marknadsplats för förstahandslägenheter är vårt mål en enklare uthyrningsprocess för alla. Volymen av uthyrningar på vår tjänst ger oss även möjligheten att observera insikter om hyresrättsmarknden som förhoppningsvis kan underlätta för bostadssökande och hyresvärdar. Vi kan med denna data konstatera att det finns stora fördelar med en hyresrätt. Men även att marknaden är mer flexibel än vad många antar, säger Hedi Kurda, VD på HomeQ.

Ladda ner rapporten nedan.

Med 700 000 registrerade bostadssökande och 300 fastighetsbolag på plattformen är HomeQ Sveriges största marknadsplats för förstahandslägenheter.

För bostadsbolag erbjuder HomeQ en unik mjukvara som sätter stora delar av uthyrningsarbetet på autopilot och ökar säkerheten i urvalsprocessen genom bakgrundskontroller och loggföring.

För bostadssökande samlar HomeQ lediga lägenheter från hundratals bostadsbolag på en enda plats. Istället för att hitta och registrera sig på otaliga webbsidor över hela landet så kan den bostadssökande kostnadsfritt hitta lediga lägenheter, lämna intresseanmälan och svara på erbjudan i samma gränssnitt, oavsett vart i landet de vill bo.