Ny e-handel inom möbler växer så det knakar

2019 lanserades Homezan – ett helt nytt e-handelskoncept inom möbel- och inredningsbranschen. 2020 är det ett snabbväxande startup-företag som trots coronakrisen ser en ständigt ökande efterfrågan och därmed växer så det knakar. Homezans affärsidé är att erbjuda vackra och funktionella möbler och inredningsdetaljer av högsta kvalitet genom att själva kontrollera hela design-, produktions- sälj- och leveranskedjan.

Bakgrunden till Homezan är en klassisk situation som ofta föder affärsidéer:
Homezans ägare blev själva frustrerade över att inte kunna hitta möbler och inredning för en lite mer personlig inredningsstil. När de skulle inreda sitt eget hem insåg de snabbt att utbudet av möbler på marknaden var ganska likriktat och av en kvalitet som inte motsvarade deras förväntningar.

- Vi älskar möbler med stilren och unik design i hållbara och vackra naturmaterial. Och vi var redan från början övertygade om att vi inte är ensamma om att leta efter den här typen av produkter, berättar Jerry Friberg, grundare och VD för Homezan.

I samma veva gjorde familjen Friberg ett antal resor till Asien och fastnade för de vackra trämöbler som är vanliga framförallt i Indonesien. De såg vackra, stilrena och funktionella möbler och inredningsdetaljer av hållbara naturmaterial som teak, bambu och naturrotting.

Där och då föddes tanken på att själva göra något åt den uppenbara luckan på marknaden. Steg för steg växte idéerna fram kring att skapa ett eget möbel- och inredningsföretag.

Resultatet blev Homezan – en webbutik med showroom i expansiva Hyllie i Malmö. Precis som i den ursprungliga visionen är stilren design samt gedigna och vackra naturmaterial de stora ledstjärnorna. Men man kompromissar inte heller med miljöaspekten.

- Det är inte svårt att få tag på FSC-märkt teak eller bambu till exempel, så varför välja något annat, resonerar Jerry.

Återvunnet trä, framförallt teak, är ytterligare ett exempel på klimatvänligt materialval, något som Homezan tycker snarast bör vara en hygienfaktor än en profilfråga i branschen.

För att producera de egendesignade möblerna har Homezan ett eget team med möbelsnickare i Indonesien. Det är skickliga yrkesmänniskor med en fantastisk fingertoppskänsla för både design, kvalitet och slutfinish. Förstås arbetar man enligt fair trade principer - Homezans anställda får schysst lön och schyssta arbetsvillkor.

Homezan lanserade sin webbutik 2019. Företaget har fortfarande en relativt blygsam omsättning men har sedan starten sett en exponentiell utveckling. Målet har varit att dubbla omsättningen varje kvartal, ett mål som man nu överträffar med råge.

- Detta är framförallt ett bevis på att vår magkänsla var rätt – det är många som har saknat mer personliga och prisvärda designmöbler av gedigna naturmaterial som är tillgängliga online, berättar Jerry.

Dessutom insåg man ganska snabbt att möbelbranschen över lag låg ganska långt efter när det gäller e-handel. Något som Homezan ser som en stor möjlighet för en mindre aktör att slå sig in bland de större jättarna med hjälp av en smart digital strategi och fokus på kvalitet, service och social närvaro.

Homezan
www.homezan.se
info@homezan

• Inredning

• ehandel
  • möbler
  • heminredning

Om Homezan

Homezan är en möbel- och heminredningsbutik på nätet. Vi designar och producerar unika designmöbler av rena naturmaterial som teak, rotting och bambu. Alla våra teakmöbler är FSC-märkta och handgjorda under fair trade förhållanden.

Homezan är baserade i Malmö med ett showroom i expansiva Hyllie. Du hittar oss på www.homezan.se

Jerry Friberg

Presskontakt VD Produktutveckling, företagsledning 0733181841