Hornbach och Trendstefan i svenskt designprojekt - Knock on Wood

I svit 901 på Clarions Sign är golv, färg och inredningsdetaljer hämtade från Hornbach. Tidningshyllorna i sviten är ett designprojekt där Daniel Svahn och Hornbach samverkat.

Det har varit spännande att samarbeta med Daniel Svahn. Han har designat en materialeffektiv hylla i svensk furu, säger Andreas Larsson, Marknadschef Hornbach. Vi har de senaste åren genomfört flera designprojekt och denna hylla passar både vår produktportfölj och Stefans vision om svensk design i svenska material.

Kundernas efterfrågan har stor inverkan på sortimentet i Hornbachs varuhus. Hållbarhet och kvalitet är två ledstjärnor när sortimentsurval görs. Till Hornbachs svenska varuhus köps närmare hälften alla produkter i från svenska leverantörer. Hornbach som idag finns på 9 marknader inklusive Sverige, har övergripande en balans mellan lokala och internationella leverantörer.

I Sverige är efterfrågan på svenska produkter högre än på övriga marknader. Hornbachs ambition är att alltid erbjuda kända svenska varumärken av hög kvalitet. Svenska standarder inom exempelvis bygg och sanitär påverkar även urvalet av leverantörer.

Under pandemin har det ökade intresset för att bygga och renovera hemma påverkat balansen mellan svenska och internationella leverantörer i Hornbachs svenska varuhus. Andelen svenska produkter har ökat markant på grund av stora virkesinköp.

En mix av svenska och internationella leverantörer, uppskattas av våra kunder, säger Andreas Larsson, Marknadschef Hornbach Sverige.

Hornbach befinner sig i en expansiv fas och öppnar efter midsommar sitt 8 varuhus i Sverige i Trollhättan.

• knockonwood
  • 2021
  • design
  • proudlylocal
  • trendstefan
  • danielsvahn

Hornbach är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Både hemmafixare och proffs förses med byggmaterial vid något av de 163 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. Hornbach garanterar ett alltid lågt pris och har som mål att alltid vara prisledande i branschen. I Sverige har Hornbach sju varuhus, och finns i Göteborg, Malmö, Stockholm, Helsingborg, Borås och Kristianstad. I juni öppnar Hornbach Sverige sitt åttonde varuhus i Trollhättan.

hornbach.se