Varannan svensk bygger eller renoverar i jul − Tapetsering och målning står högst upp på listan

Julledigheten närmar sig med stormsteg och en välbehövlig vila från vardagens måsten stundar. Men för över hälften av svenskarna är det inte alls återhämtning som gäller under de jobbfria dagarna. I en färsk undersökning från bygg- och trädgårdskedjan Hornbach säger hela 50,7 procent att de kommer att använda julledigheten till att bygga eller renovera hemma. Och det är målning och tapetsering som toppar to-do-listan.

Just nu är vi många som längtar efter julledighet − den ultimata tiden för att ligga på soffan, käka chokladpraliner och kolla på matinéer på tv. Men så mycket tid för avkoppling kommer det inte att bli, i alla fall inte för hälften av oss. I Hornbachs undersökning säger nämligen varannan intervjuperson, 50,7 procent, att de kommer att ägna julledigheten åt att bygga eller renovera i hemmet. Populärast är målning och tapetsering, vilket 25,6 procent planerar att göra i jul. Som nummer två på listan hamnar golvläggning, något som 14,6 procent kommer att ägna julledigheten åt. Därefter är det jämnt skägg mellan de lite större projekten köksrenovering och badrumsrenovering, vilket 8,8 procent respektive 8,6 procent tar sig an denna jul.

− Julledigheten är en av årets största chanser att renovera hemma, och vi märker för varje år som går att intresset för att genomföra projekt under denna tid blir större och större. Precis som siffrorna visar, är målning och tapetsering mest populärt. Det tror jag beror på att många tycker att ett sådant projekt kräver lagom mycket tid. Några dagar ska man ju ha för att ladda batterierna också, säger Weronica Lundgren, marknadschef på Hornbach, som själv ska måla om möbler i jul.

Renovering under julledigheten kan verka stressande för många. Men utan tvekan råder den mest hektiska tiden för alla hemmafixare i landet just i detta nu, innan själva ledigheten ens har påbörjats. När dopparedagen kommer och släkten väller in, känner många pressen på sig att visa upp huset från sin bästa sida – och det fixas därför för fullt ute i stugorna dessa dagar. Hornbachs undersökning visar att hela 54,8 procent håller på med ett bygg- eller renoveringsprojekt som måste vara färdigt innan julafton. Även här är det främst målning och tapetseringsjobb som förväntas vara klara när tomten kommer för husesyn.

Topplistan: Svenskarnas bygg- och renoveringsprojekt under julledigheten 2011

Målning och tapetsering   25,6 %

Lägga nytt golv               14,6 %

Köksrenovering               8,8 %

Badrumsrenovering         8,6 %

Tilläggsisolera                  6,5 %

Byta innerdörrar              6,5 %

Byta element                   3,3 %

Annat projekt                   26,1 %

Undersökningen genomfördes via en webbaserad enkät utskickad till Hornbachs kunder under november månad 2011. Totalt deltog 614 personer i undersökningen.

För att ta del av hela undersökningen, vänligen maila: josephine.uppman@inmema.com

• Massmedia

• göteborg
  • botkyrka
  • arlöv
  • renovera
  • julledig

• Malmö

Hornbach är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Såväl hemmabyggare som proffs förses med byggmaterial vid något av de 131 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. Hornbach garanterar ett alltid lågt pris och är prisledande i branschen. I Sverige finns Hornbach i Göteborg, Malmö och Stockholm. Det fjärde varuhuset öppnas i Sundbyberg 2012.

Kontakta gärna HORNBACH för mer information:

Weronica Lundgren

Marknadschef