20 miljoner koppar kaffe gör skillnad

De senaste tio åren har Högskolerestauranger serverat nästan 20 miljoner koppar ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe i sina caféer och restauranger på campus runt om i Sverige. Valet av Löfbergs dubbelcertifierade kaffe medverkar till exempel till att ställa om odlingsmark motsvarande 367 fotbollsplaner till ekologisk produktion. Kaffesugna studenter kan göra skillnad.

Högskolerestauranger var den första cafékedjan som började sälja dubbelcertifierat kaffe, både Fairtrade och ekologiskt, i Sverige för tio år sedan. Med 46 caféer och restauranger på olika universitetsområden är de en del av många studenters vardag. Högskolerestaurangers vd Fredrik Norberg är glad att beslutet fattades så tidigt.

- På den tiden var certifieringar inte samma snackis som idag. Det var Löfbergs som väckte tanken, de var tidiga med kaffe från certifierade odlingar. Visst är det ett dyrare inköp, men det uppvägs av att vi får värna om miljön och tänka hållbart. På universitet och högskolor har man ofta höga ambitioner och krav kring hållbarhet, vilket vi uppskattar. Vi kan inte göra allt, men vi började med att göra vår storsäljare dubbelcertifierad.

Mer pengar till kaffeodlarna

Kopp för kopp bidrar certifieringarna till insatser som gör skillnad i de kaffeodlande länderna. För att kunna göra kaffe till 20 miljoner koppar behöver man köpa 200 000 kg ekologiskt och Fairtrademärkt kaffe. Under de senaste tio åren har Högskolerestaurangers kaffeinköp medverkat till att minska användningen av konstgödsel med över 40 000 kg och att ställa om mark till ekologisk produktion med motsvarande 367 fotbollsplaner. Sammantaget har studenternas kaffedrickande gjort att intäkten för det kaffeodlande kooperativet ökat med 1 322 230 kr.

Löfbergs tidiga med certifiering

Hela tiden har Högskolerestauranger samarbetat med Löfbergs, som tidigt började importera kaffe från certifierade odlingar. Löfbergs är idag en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe.

- Vi började sälja ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe långt innan det fanns en efterfrågan på certifierat kaffe, säger Anders Thorén som är pressansvarig på Löfbergs. Det gick några år innan försäljningen tog fart, och här har kunder som Högskolerestauranger haft stor betydelse för utvecklingen.

Vem blir den 20 miljonte fikagästen?

Nu är det inte långt kvar tills den 20 000 000:e koppen ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe kommer att säljas i någon av Högskolerestaurangers caféer och restauranger.

- Under vårterminen kommer vi att ha sålt 20 miljoner koppar kaffe. Vi räknar varje kopp kaffe nu, för att kunna gratulera vår 20 000 000:e fikagäst, säger Högskolerestaurangers vd Fredrik Norberg. Numera är det hårdare konkurrens om kaffegästerna och det är klart att bättre kaffe kostar mer. Men vi har lovat våra gäster dubbelcertifierat kaffe och vi vill göra vårt i världen. Till jordens fördel kan man konstatera att många har följt vårt exempel.

Läs mer om Högskolerestauranger

Kontakt:
Fredrik Norberg, vd Högskolerestauranger AB
E-post: fredrik.norberg@hors.se
Mobil: 073-054 09 05

Högskolerestauranger driver 46 restauranger och caféer på campusområden runt om i Sverige. Företaget ägs av Stockholms studentkår och har gett tanken ny energi sedan 1970.

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier och en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Företaget grundades i Karlstad 1906.

• Dryck

• högskola
  • fika
  • campus
  • ekologisk
  • rättvisemärkt
  • fairtrade
  • högskolerestauranger
  • universitet
  • student
  • kaffe

Högskolerestauranger har gett tanken näring sedan 1970. Med våra 46 restauranger och kaféer samt en omfattande fest- och cateringverksamhet serverar vi allt från luncher till disputationsmiddagar på campusområden i Sverige. Företaget ägs av Stockholms universitets studentkår och har mer än 200 anställda som finns där för alla som studerar, arbetar och firar på campus.

Fredrik Norberg

Presskontakt VD 0730540905