Sverige har fått två godkända domare i Hästagility!

Kajsa och Amanda Wipp från Equulog.se godkändes idag som Sveriges första Hästagilitydomare. Vanessa Bee från The Horse Agility Club International har i helgen agerat domare på premiärtävlingarna och lett en clinic i hästagility. Kajsa och Amanda Wipp är redan godkända tränare sedan 2011 i denna väldigt nya sport och kan nu även döma tävlingar enligt internationella regler. "Detta innebär att Svenska deltagare faktiskt kan tävla och mäta sig internationellt vilket gör att sporten snabbare kan bli etablerad. Gemensamma regler och ett internationellt förbund som övervakar och kvalitetsäkrar gör att det snabbt kan bli en bred sport för alla!  Säger Vaness Bee som reser världen runt och nu arbetar för sitt mål - att Hästagility skall bli en olympisk gren. "- Jag vill sitta på läktaren i en Olympisk arena och se en sport där hästen verkligen får chansen att deltaga på samma villkor som sin partner människan!"

Horse Agility Club Sweden grundades 2010 och fördubblade sitt medlemskap under helgen!