Horsemeup förstärker med ny VD

Horsemeup förstärker ledningen med ny VD

Sarah Krusell tar över som ny VD och grundare Monica Sjösvärd fortsätter resan med Horsemeup från styrelsenivå.

”Vi har en gemensam syn på processen för VD-skifte och det har varit en del av den långsiktiga planen. Nu är tiden mogen för en ny kraft att ta vid och Sarah är perfekt att ta över taktpinnen”, säger en nöjd Monica Sjösvärd, grundare och styrelsemedlem.

Sarah Krusell var fram till årsskiftet E-handels- och Onlinechef på Gina Tricot, där hon bl.a. fokuserat på implementation av en ny uppdaterad plattform. Dessförinnan var Sarah marknadschef på Nelly.com. Monica Sjösvärd kommer fortsätta bidra till att Horsemeup blir den ledande digitala marknadsplatsen inom ridsport från styrelsenivå.

2018 blev ett hack i kurvan för bolaget och utmaningarna var framförallt relaterade till vikande försäljning i branschen, inte minst under det oväntat varma sommarhalvåret, samt ett nedskrivningsbehov av lagret. Detta sammantaget påverkade omsättning och resultat negativt.

Det tuffa året för häst- och ridsporten har märkts tydligt i branschen, inte minst genom bolaget Myones konkurs som nyss offentliggjordes.

Med förstärkt organisation och en liten runda från befintliga ägare, blickar Horsemeup dock framåt och stora satsningar kommer göras under året för att förbättra plattformen.

Nätbutiken Horsemeup.se lanserades i april 2012 och säljer kvalitetsvarumärken för häst och ryttare inom alla ridsportgrenar. Grundare bakom bolaget är Monica Sjösvärd som varit aktiv ryttare sedan barnsben, och med bakgrund från konfektionsbranschen.